Tanssi ja luova liike työhyvinvoinnin edistämisen välineenä
Karvinen, Tiia (2024)
Karvinen, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090824873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090824873
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja järjestää viisi tanssityöpajaa Hyrylän yläasteen opettajille ja ohjaajille. Tavoitteena oli lisätä osallistujien työhyvinvointia ja työssä jaksamista sekä antaa työkaluja itsenäiseen liikkeelliseen työskentelyyn työhyvinvoinnin tueksi. Tanssityöpajat olivat osa Hyrylän yläasteen työhyvinvoinnin kehittämistyötä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui työhyvinvointiin sekä kehollisuuteen liittyen. Teoriaosuudessa tarkasteltiin monipuolisesti työhyvinvointiin ja palautumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä kehollisuuteen liittyviä sisältöjä, kuten kehotietoisuutta, kehon kuuntelua, kehon ja mielen yhteyttä sekä luovan liikkeen mahdollisuuksia kehotietoisuuden kehittämisessä. Tanssityöpajojen suunnittelussa hyödynnettiin luovan ryhmätoiminnan mallia sekä turvallisemman tilan periaatteita. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös tanssin ja taiteen vaikutuksia hyvinvointiin sekä aiempia hankkeita, joissa on hyödynnetty taidetta ja luovia menetelmiä työyhteisöissä.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista ja laadullista tutkimusotetta. Opinnäytetyön arviointikysymys oli ”Minkälainen tanssityöpajojen sisältö tukee työhyvinvointia?”. Keinoina tavoitteiden arviointiin käytettiin jokaisessa tanssityöpajassa täytettyjä kyselylomakkeita, tanssityöpajoissa tehtyjä havaintoja, purkukeskusteluja ja viimeisen tanssityöpajan jälkeen täytettyä loppukyselyä. Aineisto on analysoitu hyödyntäen sisällönanalyysiä ja teemoittelua.
Tanssityöpajoista saadun palautteen mukaan opinnäytetyön tavoitteet savutettiin. Tanssityöpajat vaikuttivat myönteisellä tavalla osallistujien työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Ne paransivat pääsääntöisesti osallistujien mielialaa sekä lisäsivät energiaa ja rentoutuneisuutta. Tanssityöpajat herättivät oivalluksia sekä antoivat osallistujille työkaluja itsenäiseen liikkeelliseen toimintaan. Tavoitearvioinnista selvisi, että monipuolinen sisältö, jossa oli sekä tanssin opetusta, että luovan liikkeen harjoitteita, oli toimiva. Yhteinen liikkeelliseen työskentelyyn virittävä aloitus ja rauhoittava loppurentoutus olivat myös toimivia tanssityöpajojen sisältöön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui työhyvinvointiin sekä kehollisuuteen liittyen. Teoriaosuudessa tarkasteltiin monipuolisesti työhyvinvointiin ja palautumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä kehollisuuteen liittyviä sisältöjä, kuten kehotietoisuutta, kehon kuuntelua, kehon ja mielen yhteyttä sekä luovan liikkeen mahdollisuuksia kehotietoisuuden kehittämisessä. Tanssityöpajojen suunnittelussa hyödynnettiin luovan ryhmätoiminnan mallia sekä turvallisemman tilan periaatteita. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös tanssin ja taiteen vaikutuksia hyvinvointiin sekä aiempia hankkeita, joissa on hyödynnetty taidetta ja luovia menetelmiä työyhteisöissä.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista ja laadullista tutkimusotetta. Opinnäytetyön arviointikysymys oli ”Minkälainen tanssityöpajojen sisältö tukee työhyvinvointia?”. Keinoina tavoitteiden arviointiin käytettiin jokaisessa tanssityöpajassa täytettyjä kyselylomakkeita, tanssityöpajoissa tehtyjä havaintoja, purkukeskusteluja ja viimeisen tanssityöpajan jälkeen täytettyä loppukyselyä. Aineisto on analysoitu hyödyntäen sisällönanalyysiä ja teemoittelua.
Tanssityöpajoista saadun palautteen mukaan opinnäytetyön tavoitteet savutettiin. Tanssityöpajat vaikuttivat myönteisellä tavalla osallistujien työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Ne paransivat pääsääntöisesti osallistujien mielialaa sekä lisäsivät energiaa ja rentoutuneisuutta. Tanssityöpajat herättivät oivalluksia sekä antoivat osallistujille työkaluja itsenäiseen liikkeelliseen toimintaan. Tavoitearvioinnista selvisi, että monipuolinen sisältö, jossa oli sekä tanssin opetusta, että luovan liikkeen harjoitteita, oli toimiva. Yhteinen liikkeelliseen työskentelyyn virittävä aloitus ja rauhoittava loppurentoutus olivat myös toimivia tanssityöpajojen sisältöön.