Onboardingin käyttäjälähtöinen kehittäminen : case Loru Games
Anundi, Sirpa (2024)
Anundi, Sirpa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090624840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090624840
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on onboarding- eli käyttöönottoprosessin käyttäjälähtöinen kehittäminen Loru Games -oppimispelisivustolla. Digitaalisten palveluiden määrä kasvaa jatkuvasti ja käyttöönoton helppoudella on merkittävä vaikutus siihen, ottaako käyttäjä palvelua käyttöönsä.
Kehittämistyö toteutettiin monimenetelmällisesti konstruktiivisena tutkimuksena palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen. Prosessi eteni tuplatimantin mukaan ja menetelminä käytettiin haastatteluita, kyselyä, heuristista arviointia, käytettävyystestejä ja benchmarkkausta. Ratkaisua iteroitiin prototypioinnilla ja käytettävyystestauksilla sekä verrattiin alkuperäiseen AI heatmapin avulla.
Tutkimuksesta saatiin tietoa palvelun käyttäjistä sekä onboarding-prosessista. Aineiston mukaan sivuston käyttöönotto oli haastavaa eikä koettu arvo motivoi käyttäjää tarpeeksi, jotta tämä näkisi vaivaa sen opettelemiseksi. Tulosten mukaan onboarding-prosessia muuttamalla voidaan merkittävästi vaikuttaa siihen, kuinka pitkälle käyttäjä prosessissa haluaa ja osaa edetä. Tutkimuksen pohjalta muodostettiin kehittämisehdotuksia yritykselle esimerkiksi sivujärjestyksen muuttamiseksi sekä ohjatun aloituksen lisäämiseksi.
Kehittämistyö toteutettiin monimenetelmällisesti konstruktiivisena tutkimuksena palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen. Prosessi eteni tuplatimantin mukaan ja menetelminä käytettiin haastatteluita, kyselyä, heuristista arviointia, käytettävyystestejä ja benchmarkkausta. Ratkaisua iteroitiin prototypioinnilla ja käytettävyystestauksilla sekä verrattiin alkuperäiseen AI heatmapin avulla.
Tutkimuksesta saatiin tietoa palvelun käyttäjistä sekä onboarding-prosessista. Aineiston mukaan sivuston käyttöönotto oli haastavaa eikä koettu arvo motivoi käyttäjää tarpeeksi, jotta tämä näkisi vaivaa sen opettelemiseksi. Tulosten mukaan onboarding-prosessia muuttamalla voidaan merkittävästi vaikuttaa siihen, kuinka pitkälle käyttäjä prosessissa haluaa ja osaa edetä. Tutkimuksen pohjalta muodostettiin kehittämisehdotuksia yritykselle esimerkiksi sivujärjestyksen muuttamiseksi sekä ohjatun aloituksen lisäämiseksi.