Kouluterveydenhuollon digiasioinnin kehittäminen Keusotessa
Eskola, Hanna (2024)
Eskola, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424738
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä terveydenhuollon prosessit ja palvelut muuntuvat sähköisiin muotoihin. Digitaalisten palveluiden avulla voidaan hillitä sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannusten kasvua, sekä vastata asiakkaiden muuttuneisiin palvelutarpeisiin.
Tämä tutkimus toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena, jonka yhteistyökumppanina toimi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) kouluterveydenhuolto. Tutkimuksen tavoitteena oli edistää Keusoten kouluterveydenhuollon digitalisoinnin kehitystyötä ja siten sujuvoittaa kouluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien työprosesseja ja asiakastyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Keusotelle kouluterveydenhuollon digitalisaation kehittämiseksi.
Tutkimusaineisto kerättiin kahdella avoimella fokusryhmähaastattelulla, joihin osallistui yhteensä 11 Keusoten terveydenhoitajaa. Terveydenhoitajilta selvitettiin näkemyksiä, mitkä ovat tarkoituksenmukaisia digitaalisia palveluita kouluterveydenhuollossa ja mitkä tekijät tukevat niiden käyttöönottoa. Aineistoa tulkittiin sisällönanalyysillä muodostamalla aineistosta teemoja. Teemojen sisällöistä tehtiin johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia, jotka luovutettiin Keusoten digiasioinnin kehitystiimille jatkokehitettäväksi.
Tuloksissa nousi esiin neljä digitaalista palvelua, jotka koettiin tarkoituksenmukaisiksi kouluterveydenhuollossa. Näitä olivat digitaalinen ajanvaraus, digitaaliset lomakkeet, digitaalinen ei-reaaliaikainen viestintä ja etävastaanotot. Käyttöönottoa tukeviksi tekijöiksi nousivat riittävät digitaidot, käytettävyys, perehdytys ja oppimisympäristö, sekä käytön tuki. Integraation merkitys palveluiden käytettävyydessä korostui.
Jatkotutkimus ja -kehittämisaiheina nousi tarkoituksenmukaisten digitaalisten palveluiden selvittäminen opiskeluterveydenhuollossa, yhteistyökumppanin digistrategian valmistelu, integraation ja tekoälyn mahdollisuudet digipalveluissa ja alaikäisen tai hänen huoltajansa puolesta asioinnin mahdollisuudet digipalveluissa.
Tämä tutkimus toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena, jonka yhteistyökumppanina toimi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) kouluterveydenhuolto. Tutkimuksen tavoitteena oli edistää Keusoten kouluterveydenhuollon digitalisoinnin kehitystyötä ja siten sujuvoittaa kouluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien työprosesseja ja asiakastyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Keusotelle kouluterveydenhuollon digitalisaation kehittämiseksi.
Tutkimusaineisto kerättiin kahdella avoimella fokusryhmähaastattelulla, joihin osallistui yhteensä 11 Keusoten terveydenhoitajaa. Terveydenhoitajilta selvitettiin näkemyksiä, mitkä ovat tarkoituksenmukaisia digitaalisia palveluita kouluterveydenhuollossa ja mitkä tekijät tukevat niiden käyttöönottoa. Aineistoa tulkittiin sisällönanalyysillä muodostamalla aineistosta teemoja. Teemojen sisällöistä tehtiin johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia, jotka luovutettiin Keusoten digiasioinnin kehitystiimille jatkokehitettäväksi.
Tuloksissa nousi esiin neljä digitaalista palvelua, jotka koettiin tarkoituksenmukaisiksi kouluterveydenhuollossa. Näitä olivat digitaalinen ajanvaraus, digitaaliset lomakkeet, digitaalinen ei-reaaliaikainen viestintä ja etävastaanotot. Käyttöönottoa tukeviksi tekijöiksi nousivat riittävät digitaidot, käytettävyys, perehdytys ja oppimisympäristö, sekä käytön tuki. Integraation merkitys palveluiden käytettävyydessä korostui.
Jatkotutkimus ja -kehittämisaiheina nousi tarkoituksenmukaisten digitaalisten palveluiden selvittäminen opiskeluterveydenhuollossa, yhteistyökumppanin digistrategian valmistelu, integraation ja tekoälyn mahdollisuudet digipalveluissa ja alaikäisen tai hänen huoltajansa puolesta asioinnin mahdollisuudet digipalveluissa.