Oulun kaupungin yläkoululaisten liikkumisen edistäminen ja liikuntaympäristöjen kehittäminen : suositus liikuntadiplomi -konseptista
Jääskeläinen, Elsa (2024)
Jääskeläinen, Elsa
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090724858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090724858
Tiivistelmä
Yläkouluikäisten liikkumisen vähentyminen on globaali ilmiö ja se tuo mukanaan pitkän aikavälin ongelmia, kuten työkyvyn heikentyminen ja terveydenhuollon kustannusten kasvu. Opinnäytetyössä oli tarkoituksena kartoittaa Oulun yläkoululaisten näkemyksiä liikkumista edistävistä tekijöistä sekä millaiset liikuntaympäristöt motivoivat nuoria liikkumiseen. Tavoitteena on, että Oulun kaupunki voi suosituksen pohjalta suunnitella ja tuottaa yläkoululaisille mieluisan liikuntadiplomin, jolla pyritään lisäämään yläkoululaisten liikkumista tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin soveltavaa määrällistä tutkimusta, joka mahdollistaa uusien innovaatioiden aikaansaamisen ja tulosten numeerinen muoto mahdollistaa havaintoyksiköiden eroavaisuuksien vertailun. Tutkimus toteutettin survey-tutkimuksena kyselylomakkeella, joka mahdollistaa numeerisen mittaamisen lisäksi sanallisen mittaamisen.
Tulosten perusteella liikuntadiplomin voisi tehdä digitaaliseen muotoon, joko TikTok tai YouTube alustalle. Suurin osa kyselyyn vastaajista voisi käyttää digitaalista liikunta-alustaa liikkumisen tukena. Motivoivaksi liikkumisessa koetaan kavereiden seura sekä esimerkiksi mahdollisuus lihasvoiman kasvattamiseen ja kunnon kohottamiseen kuntosaliharjoittelulla. Eroavaisuuksia mielekkäissä liikkumiseen vaikuttavissa tekijöissä ja liikuntamuodoissa on havaittavissa niin sukupuolen, kuin liikunta-aktiivisuuden määrän perusteella. Opinnäytetyön tuotos eli suositus liikuntadiplomi -konseptista on monistettavissa. Suositus on syntynyt kyselytutkimuksen tulosten sekä teoriataustan pohjalta. The decrease in physical activity of upper comprehensive school pupils is a global phenomenon causing long-term problems, such as a decrease in working ability and an increase in healthcare costs. The purpose of this study was to survey the visions of upper comprehensive school pupils in the city of Oulu on the factors promoting physical activity and what kinds of physical activity environments motivate them to exercise. The goal is that based on the recommendation, the city of Oulu can design and produce a physical exercise diploma that is attractive to upper comprehensive school pupils, potentially leading to an increase in physical activity in the future.
Applied quantitative research as a method can be used to create new innovations, and with the help of the quantitative research method, one can get numerical answers enabling comparison between observation units. The study was carried out as a survey study with a questionnaire, enabling verbal measurement in addition to numerical measurement.
The physical exercise diploma could be implemented in a digital form, either on TikTok or YouTube platform. Most of the respondents could use a digital exercise platform to support their physical activity. The company of friends and, for example, increasing muscle strength and improving fitness through gym training are perceived as motivating factors when exercising. Differences in factors affecting meaningful movement and forms of exercise can be observed on the basis of gender and amount of physical activity. The recommendation of the concept of a physical exercise diploma can be duplicated. Recommendation was created based on results of the questionnaire and theoretical background.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin soveltavaa määrällistä tutkimusta, joka mahdollistaa uusien innovaatioiden aikaansaamisen ja tulosten numeerinen muoto mahdollistaa havaintoyksiköiden eroavaisuuksien vertailun. Tutkimus toteutettin survey-tutkimuksena kyselylomakkeella, joka mahdollistaa numeerisen mittaamisen lisäksi sanallisen mittaamisen.
Tulosten perusteella liikuntadiplomin voisi tehdä digitaaliseen muotoon, joko TikTok tai YouTube alustalle. Suurin osa kyselyyn vastaajista voisi käyttää digitaalista liikunta-alustaa liikkumisen tukena. Motivoivaksi liikkumisessa koetaan kavereiden seura sekä esimerkiksi mahdollisuus lihasvoiman kasvattamiseen ja kunnon kohottamiseen kuntosaliharjoittelulla. Eroavaisuuksia mielekkäissä liikkumiseen vaikuttavissa tekijöissä ja liikuntamuodoissa on havaittavissa niin sukupuolen, kuin liikunta-aktiivisuuden määrän perusteella. Opinnäytetyön tuotos eli suositus liikuntadiplomi -konseptista on monistettavissa. Suositus on syntynyt kyselytutkimuksen tulosten sekä teoriataustan pohjalta.
Applied quantitative research as a method can be used to create new innovations, and with the help of the quantitative research method, one can get numerical answers enabling comparison between observation units. The study was carried out as a survey study with a questionnaire, enabling verbal measurement in addition to numerical measurement.
The physical exercise diploma could be implemented in a digital form, either on TikTok or YouTube platform. Most of the respondents could use a digital exercise platform to support their physical activity. The company of friends and, for example, increasing muscle strength and improving fitness through gym training are perceived as motivating factors when exercising. Differences in factors affecting meaningful movement and forms of exercise can be observed on the basis of gender and amount of physical activity. The recommendation of the concept of a physical exercise diploma can be duplicated. Recommendation was created based on results of the questionnaire and theoretical background.