Tukea alakouluikäisten tarkkaavaisuushäiriöihin koulufysioterapiavälineiden avulla: sähköinen opas fysioterapiaopiskelijoille
Gröhn, Iina; Honkonen, Vilma (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Gröhn, Iina
Honkonen, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024959
Tiivistelmä
Tarkkaavaisuushäiriöllä eli ADHD:lla (Attention Deficit Hyperacitivity Disorder) tarkoitetaan häiriötä, joka vaikuttaa tarkkaavuuteen sekä aktiivisuuteen. ADHD:ta esiintyy Suomessa tehdyn Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (2022) tutkimuksen mukaan 7–17- vuotiailla pojilla 8,3 % ja tytöillä 3,3 %. Tutkimuksessa ilmeni, että alakouluikäisillä ADHD:ta esiintyi eniten Pohjois-Karjalan alueella. Koulu on lapsen pääasiallinen toimintaympäristö, jossa ADHD:n oireet korostuvat ja niitä koetellaan huomattavasti. Lapsen, jolla on ADHD koulunkäyntiä voidaan tukea tehokkaiksi todetuilla keinoilla sekä apuvälineillä. Tukitoimilla, jotka toteutetaan koulussa, voidaan vaikuttaa huomattavasti lapsen oppimiseen sekä käyttäytymiseen kouluympäristössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sähköinen opas koulufysioterapiavälineistä fysioterapiaopiskelijoiden sekä toimeksiantajan käyttöön. Opasta voidaan hyödyntää fysioterapiaopiskelijoiden harjoitteluissa, työskennellessä sekä opetuksessa 7–12- vuotiaiden alakouluikäisten lasten kanssa, joilla on ADHD. Opas koostuu välineiden esittelystä sekä QR-koodien takana olevista käyttöohjevideoista. Lisäksi opas sisältää pienen teoriapaketin lapsen ADHD:sta. Oppaan tarkoituksena on lisätä tietämystä koulufysioterapiavälineiden käytöstä, jonka avulla monipuolistaa ja helpottaa niiden käyttöönottoa koulufysioterapian yhteydessä.
Jatkokehitysideana välineille voisi keksiä monipuolisemmin käyttötarkoituksia sekä mahdollisuuksia ja tuoda ne fysioterapeuttien tietoisuuteen jonkinlaisen tuotoksen avulla. Välineitä voisi myös jatkossa testata käytännössä ja arvioida niiden vaikuttavuutta lapsille, joilla on ADHD.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sähköinen opas koulufysioterapiavälineistä fysioterapiaopiskelijoiden sekä toimeksiantajan käyttöön. Opasta voidaan hyödyntää fysioterapiaopiskelijoiden harjoitteluissa, työskennellessä sekä opetuksessa 7–12- vuotiaiden alakouluikäisten lasten kanssa, joilla on ADHD. Opas koostuu välineiden esittelystä sekä QR-koodien takana olevista käyttöohjevideoista. Lisäksi opas sisältää pienen teoriapaketin lapsen ADHD:sta. Oppaan tarkoituksena on lisätä tietämystä koulufysioterapiavälineiden käytöstä, jonka avulla monipuolistaa ja helpottaa niiden käyttöönottoa koulufysioterapian yhteydessä.
Jatkokehitysideana välineille voisi keksiä monipuolisemmin käyttötarkoituksia sekä mahdollisuuksia ja tuoda ne fysioterapeuttien tietoisuuteen jonkinlaisen tuotoksen avulla. Välineitä voisi myös jatkossa testata käytännössä ja arvioida niiden vaikuttavuutta lapsille, joilla on ADHD.