Hyvinvointialueiden strategioiden vertailu työhyvinvoinnin näkökulmasta
Hirn, Sanna; Kovanen, Anna-Maria (2024)
Hirn, Sanna
Kovanen, Anna-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024980
Tiivistelmä
Sote-uudistus siirsi sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuun kunnilta hyvinvointialueille 1.1.2023. Tämä uudistus toi mukanaan merkittäviä muutoksia ja vaati strategioiden laatimista hyvinvointialueille. Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla 21 hyvinvointialueen strategioita, erityisesti keskittyen työhyvinvoinnin, osaamisen johtamisen ja koulutuksen ilmenemiseen. Tutkimuksena tavoitteena oli selvittää, minkälaisia tavoitteita strategioissa edellä mainituilla osa-alueilla ilmenee.
Tutkimuksessa käytettiin soveltavaa tutkimusta. Hyvinvointialueiden strategiat kerättiin hyvinvointialueiden internet-kotisivuilta. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tutkimus osoitti, että hyvinvointialueiden strategiat ovat pitkälti samankaltaisia johtamisen ja työhyvinvoinnin osalta, mikä selittyy lainsäädännön asettamilla vaatimuksilla. Strategiat korostivat uudistavaa, osallistavaa ja tiedolla johtamista, mutta käytännön toteutuksessa ja henkilöstön osallistamisessa on edelleen haasteita. Työhyvinvoinnin tukeminen oli strategioiden keskiössä useammalla hyvinvointialueella.
Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa hyvinvointialueiden strategioista ja niiden vaikutuksista työhyvinvointiin, antaen suosituksia johtamisosaamisen kehittämiseksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa hyvinvointialueiden strategiatyössä. The social welfare reform transferred the responsibility for organizing social welfare, health care and rescue services from municipalities to wellbeing services counties on 1 January 2023.This reform brought significant changes and required the development of strategies for wellbeing services counties. The purpose of the study was to compare the strategies of 21 wellbeing services counties, with a particular focus on the manifestations of wellbeing at work, skills management and training. The aim of the study was to clarify the objectives of the strategies in the above-mentioned areas.
The study used applied research. The strategies of the wellbeing services counties were collected from the wellbeing services counties' websites. The data collected was analysed using inductive content analysis. The study showed that the strategies of the wellbeing services counties are largely similar in terms of management and wellbeing at work, which can be explained by the requirements set by legislation.
The strategies emphasised transformational, participatory and knowledge-based management, but challenges remain in terms of practical implementation and staff involvement. Supporting wellbeing at work was at the heart of the strategies in several of the wellbeing services counties.
Tutkimuksessa käytettiin soveltavaa tutkimusta. Hyvinvointialueiden strategiat kerättiin hyvinvointialueiden internet-kotisivuilta. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tutkimus osoitti, että hyvinvointialueiden strategiat ovat pitkälti samankaltaisia johtamisen ja työhyvinvoinnin osalta, mikä selittyy lainsäädännön asettamilla vaatimuksilla. Strategiat korostivat uudistavaa, osallistavaa ja tiedolla johtamista, mutta käytännön toteutuksessa ja henkilöstön osallistamisessa on edelleen haasteita. Työhyvinvoinnin tukeminen oli strategioiden keskiössä useammalla hyvinvointialueella.
Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa hyvinvointialueiden strategioista ja niiden vaikutuksista työhyvinvointiin, antaen suosituksia johtamisosaamisen kehittämiseksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa hyvinvointialueiden strategiatyössä.
The study used applied research. The strategies of the wellbeing services counties were collected from the wellbeing services counties' websites. The data collected was analysed using inductive content analysis. The study showed that the strategies of the wellbeing services counties are largely similar in terms of management and wellbeing at work, which can be explained by the requirements set by legislation.
The strategies emphasised transformational, participatory and knowledge-based management, but challenges remain in terms of practical implementation and staff involvement. Supporting wellbeing at work was at the heart of the strategies in several of the wellbeing services counties.