Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Fyysisen aktivoinnin ja ohjauksen laatutekijät etäkuntoutuksessa : Kelan Tules-etäkuntoutuskurssin yhteiskehittäminen

Holopainen, Hannamari (2024)

 
Avaa tiedosto
Holopainen_Hannamari.pdf (1.873Mt)
Lataukset: 


Holopainen, Hannamari
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091225091
Tiivistelmä
Kuntoutuksen mahdollistaminen etäkuntoutuksen kautta edellyttää palvelun sisällön laatutekijöiden määrittelyä, jotta tuotettava palvelu on yhdenvertaista, vaikuttavaa ja tukee palvelun tilaajan sekä asiakkaiden tarpeita ja asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Laadultaan hyvä kuntoutus pohjautuu ajankohtaiseen tieteelliseen näyttöön ja edistää asiakkaan toiminta- ja työkykyä, kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä tavoittelee asiakkaan kokemusta mahdollisimman onnistuneesta kuntoutumisesta sekä kokemuksen vahvistumisesta oman elämän aktiivisena toimijana.

Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä osana Kelan Tules-etäkuntoutuskurssin sisällön ja laadun yhteiskehittämistä. Kehittämistyön tavoitteena oli vahvistaa palveluntuottajien ymmärrystä fyysiseen aktivointiin ja ohjaukseen vaikuttavista laatutekijöistä etäkuntoutuksessa. Kehittämistyön tarkoituksena oli kerätä tietoa fyysisen aktivoinnin ja ohjauksen laatutekijöistä etäkuntoutuksessa. Kehittämistyön tuloksena laadittiin yhteenvetona malli fyysisen aktivoinnin ja ohjauksen laatutekijöistä Kelan palveluntuottajille.

Kehittämistyön lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta ja aineistokeruu tapahtui kahdessa työpajapäivässä, joissa osallistavina työskentelytapoina käytettiin aivoriihi- ja learning cafe-menetelmiä. Työpajapäivien yhteiskehittämiseen ja fyysisen aktivoinnin ja ohjauksen laatutekijöiden määrittelyyn osallistuivat Kelan yhteiskehittämiseen nimeämät asiantuntijatyöparit (N = 16). Laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa analyysin edetessä sovellettiin abduktiivista päättelyä vahvistamaan palveluntuottajien laatimia fyysisen aktivoinnin ja ohjauksen laatutekijöitä etäkuntoutuksessa. Etäkuntoutuksen onnistuneen fyysisen aktivoinnin ja ohjauksen laatutekijöiksi muodostuivat neljä ohjaustyönmenetelmää: 1) yksilöllinen voimavaralähtöinen ohjaus, 2) aktiivisen toimijuuden vahvistaminen, 3) kannustava, reflektoiva ja osallistava yhteistyö ja 4) turvallinen ja soveltuva teknologia ja ympäristö. Tieto, ymmärrys ja osaaminen laatutekijöistä vahvistavat palveluntuottajia toteuttamaan tasalaatuista ja laatukriteerit täyttävää kuntoutuspalvelua erilaisissa ohjaustilanteissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste