Liiketoimintasuunnitelman tärkeimmät kohdat rahoituksen näkökulmasta
Karakas, Jenniina (2024)
Karakas, Jenniina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325107
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella liiketoimintasuunnitelman keskeisiä osia rahoituksen hankkimisen näkökulmasta. Työssä pyrittiin selvittämään, mitkä liiketoimintasuunnitelman osat ovat erityisen tärkeitä rahoituksen saamisen kannalta ja miten aloittavat yrittäjät voivat parantaa mahdollisuuksiaan saada rahoitusta. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa käytännönläheisiä neuvoja yrittäjille, jotka suunnittelevat yrityksen perustamista ja tarvitsevat rahoitusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena dokumenttianalyysinä, jossa käytettiin lähteinä kirjallisuutta ja internetlähteitä. Opinnäytetyössä käsiteltiin liiketoimintasuunnitelmaa teoriassa, erilaisia rahoitusvaihtoehtoja ja sitä, mitkä osat liiketoimintasuunnitelmassa voivat vaikuttaa rahoituksen saamiseen.
Tulokset osoittivat, että hyvin laadittu liiketoimintasuunnitelma, jossa otetaan huomioon rahoittajien kriteerit, on keskeinen tekijä rahoituksen saamisessa. Erityisesti rahoituslaskelmat, kohderyhmän rajaaminen ja tarkka markkinointisuunnitelma osoittautuivat tärkeiksi. Opinnäytetyössä annettiin käytännön suosituksia, erityisesti aloittaville yrittäjille ja se toimii myös oppaana niille, jotka laativat liiketoimintasuunnitelmaa rahoitusta varten.
Tutkimus toteutettiin laadullisena dokumenttianalyysinä, jossa käytettiin lähteinä kirjallisuutta ja internetlähteitä. Opinnäytetyössä käsiteltiin liiketoimintasuunnitelmaa teoriassa, erilaisia rahoitusvaihtoehtoja ja sitä, mitkä osat liiketoimintasuunnitelmassa voivat vaikuttaa rahoituksen saamiseen.
Tulokset osoittivat, että hyvin laadittu liiketoimintasuunnitelma, jossa otetaan huomioon rahoittajien kriteerit, on keskeinen tekijä rahoituksen saamisessa. Erityisesti rahoituslaskelmat, kohderyhmän rajaaminen ja tarkka markkinointisuunnitelma osoittautuivat tärkeiksi. Opinnäytetyössä annettiin käytännön suosituksia, erityisesti aloittaville yrittäjille ja se toimii myös oppaana niille, jotka laativat liiketoimintasuunnitelmaa rahoitusta varten.