Minkälaista työelämän osaamista digivihreä siirtymä vaatii? – YAMK-koulutuksen kehittäminen kestävän energia- ja elintarvikealan osaamistarpeisiin
Ahonen, Kaisa (2024)
Ahonen, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325153
Tiivistelmä
Digivihreä siirtymä luo uusia osaamistarpeita kaikille aloille, ja koulutuksen kehittäminen on keskeisessä roolissa tässä muutoksessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää, mitä on digivihreän siirtymän vaatima työelämän osaaminen erityisesti energia- ja elintarvikealalla, ja miten YAMK-koulutus voisi vastata näihin osaamistarpeisiin. Tavoitteena oli, että tutkimuksella saatu tieto hyödyttää YAMK-koulutuksen sisällön suunnittelua, ja siten työelämän osaamistarpeiden täyttämistä sekä digivihreän siirtymän toteutumista. Opinnäytetyöntekijä oli mukana hankehakemusprosessissa, jossa suunniteltiin uutta kansainvälistä YAMK-koulutusohjelmaa, joka vastaa digivihreän siirtymän osaamistarpeisiin. Opinnäytetyö eteni ja muotoutui hankehakemuksen suunnittelun rinnalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu keskeisten käsitteiden määrittelyyn ja ilmiön kuvaamiseen. Teoriaosuudessa syvennytään siihen, mitä digivihreä siirtymä tarkoittaa, ja mitä se vaatii tulevaisuuden työelämältä. Osaamisen kehittämisen ja koulutuksen näkökulmasta käsitellään myös, minkälaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan, ja miten ylemmällä ammattikorkeakoulututkinnolla voidaan vastata työelämän tarpeisiin. Lopuksi käsitellään teollisuus 4.0:n vaikutuksia energia- ja elintarvikealoihin.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat tärkeimmät nykyiset ja tulevaisuuden digitaaliset teknologiat kestävällä energia- ja elintarvikealalla. Lisäksi tutkittiin, millaisia kehittyneitä digitaalisia taitoja tarvitaan kestävän energia- ja elintarvikealan kehittämis- ja johtotehtävissä. Mukaan aineistohaussa otettiin ainoastaan vertaisarvioidut tutkimusartikkelit. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen sisällönanalyysin työkaluina käytettiin koodausta ja luokittelua.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena luotiin listat tärkeimmistä tulevaisuuden digitaalisista taidoista ja teknologioista kestävällä energia- ja elintarvikealalla. Tulevaisuudessa kestävän energia-alan kehittämis- ja johtotehtävissä korostuvat esineiden internet- (IoT), tekoäly- (AI), Big Data-, lohkoketju- ja pilvilaskentaosaaminen. Elintarvikealalla tärkeimmiksi osoittautui Big Data-, tietojenkäsittely ja analysointi-, esineiden internet- (IoT) ja pilvilaskentaosaaminen. Myös alan asiantuntijat vahvistivat nämä osaamistarpeet tärkeiksi tulevaisuuden energia- ja elintarvikealalla.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää YAMK-koulutuksen sisällön suunnittelussa ja kestävän energia- ja elintarvikealan osaamisen kehittämisessä. Teknisten taitojen lisäksi johtamis- ja kehittämistehtävissä tarvitaan kuitenkin myös geneerisiä, pehmeitä ja transversaalisia taitoja. Muuttuvassa työelämässä on hyödyllistä hallita eri aloilla hyödynnettäviä yleisluontoisia avaintaitoja. Opinnäytetyöntekijän jatkotutkimusehdotuksena on tutkia tarkemmin energia- ja elintarvikealojen kehitystä, sekä miten eri teknologioita hyödynnetään ja kehitetään. Johtamiseen liittyen olisi mielenkiintoista tutkia, missä määrin johtamis- ja kehittämistehtävissä vaaditaan kehittynyttä teknologiaosaamista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu keskeisten käsitteiden määrittelyyn ja ilmiön kuvaamiseen. Teoriaosuudessa syvennytään siihen, mitä digivihreä siirtymä tarkoittaa, ja mitä se vaatii tulevaisuuden työelämältä. Osaamisen kehittämisen ja koulutuksen näkökulmasta käsitellään myös, minkälaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan, ja miten ylemmällä ammattikorkeakoulututkinnolla voidaan vastata työelämän tarpeisiin. Lopuksi käsitellään teollisuus 4.0:n vaikutuksia energia- ja elintarvikealoihin.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat tärkeimmät nykyiset ja tulevaisuuden digitaaliset teknologiat kestävällä energia- ja elintarvikealalla. Lisäksi tutkittiin, millaisia kehittyneitä digitaalisia taitoja tarvitaan kestävän energia- ja elintarvikealan kehittämis- ja johtotehtävissä. Mukaan aineistohaussa otettiin ainoastaan vertaisarvioidut tutkimusartikkelit. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen sisällönanalyysin työkaluina käytettiin koodausta ja luokittelua.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena luotiin listat tärkeimmistä tulevaisuuden digitaalisista taidoista ja teknologioista kestävällä energia- ja elintarvikealalla. Tulevaisuudessa kestävän energia-alan kehittämis- ja johtotehtävissä korostuvat esineiden internet- (IoT), tekoäly- (AI), Big Data-, lohkoketju- ja pilvilaskentaosaaminen. Elintarvikealalla tärkeimmiksi osoittautui Big Data-, tietojenkäsittely ja analysointi-, esineiden internet- (IoT) ja pilvilaskentaosaaminen. Myös alan asiantuntijat vahvistivat nämä osaamistarpeet tärkeiksi tulevaisuuden energia- ja elintarvikealalla.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää YAMK-koulutuksen sisällön suunnittelussa ja kestävän energia- ja elintarvikealan osaamisen kehittämisessä. Teknisten taitojen lisäksi johtamis- ja kehittämistehtävissä tarvitaan kuitenkin myös geneerisiä, pehmeitä ja transversaalisia taitoja. Muuttuvassa työelämässä on hyödyllistä hallita eri aloilla hyödynnettäviä yleisluontoisia avaintaitoja. Opinnäytetyöntekijän jatkotutkimusehdotuksena on tutkia tarkemmin energia- ja elintarvikealojen kehitystä, sekä miten eri teknologioita hyödynnetään ja kehitetään. Johtamiseen liittyen olisi mielenkiintoista tutkia, missä määrin johtamis- ja kehittämistehtävissä vaaditaan kehittynyttä teknologiaosaamista.