Pienen makeistehtaan kannattavuuden parantaminen
Ingman, Dana (2024)
Ingman, Dana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091625241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091625241
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää, millä tavoin pienen makeistehtaan kannattavuutta voidaan parantaa. Toimeksiantajalla on toive saada selville tämänhetkinen kannattavuus, sekä saada suunnitelma kannattavuuden parantamiseksi, erityisesti nyt, kun arvolisävero nousee lähitulevaisuudessa 14 prosentista 25,5 prosenttiin. Tämänhetkisen kannattavuuden selvittämiseksi tehtiin kannattavuuslaskelmia. Kannattavuutta parantavien menetelmien löytämiseksi tehtiin vaihtoehtoislaskelmia.
Tutkimuksen tietoperustassa käytiin läpi kustannuskäsitteet, katetuotto- ja kustannuslaskenta, kannattavuuden mittarit ja kannattavuuden laskenta. Tämän lisäksi käsiteltiin hinnoittelustrategioita ja erilaisia hinnoittelumenetelmiä. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu sekä toimeksiantajalta saatujen lukujen ja tilinpäätösten tarkastelua.
Kannattavuuslaskelmien ja katetuottolaskelmien mukaan case-yrityksen kannattavuus on hieman laskenut viimeisten kolmen vuoden aikana, mutta kannattavuus on kuitenkin hyvä. Tämän lisäksi laskettiin yksittäisten tuotteiden kannattavuus sekä jälleenmyyntiin että suoramyyntiin markkinoilla. Laskelmien perusteella toiminta on kannattavaa.
Hinnoittelulaskelmien tuloksia käsiteltiin herkkyysanalyysissa, jonka jälkeen tehtiin ehdotuksia hintamuutoksiin kannattavuuden parantamiseksi. Ehdotuksissa on otettu huomioon toimeksiantajan toive siitä, että hintamuutos ei olisi liian jyrkkä, jotta asiakkaat eivät perääntyisi tuotteen ostamisesta. Tämän lisäksi on huomioitu arvonlisäveron nouseminen hintamuutoksen aikatauluttamisessa. Laskelmien perusteella kannattavuutta voisi parantaa nostamalla hintoja, vaikka myyntimäärä laskisi hieman. Suositus on, että hintojen nosto tapahtuisi hyvissä ajoin ennen arvolisäveron nousua, jotta asiakkaat tottuisivat uuteen hintaan ennen kuin hinta nousee uudestaan arvonlisäveron nousun vuoksi. Hintamuutoksen lisäksi kannattavuutta voisi parantaa tuomalla tuotteet useamman kuluttajan tietoisuuteen esimerkiksi markkinoinnin keinoin, tai toisten yritysten kautta esimerkiksi yrityslahjojen avulla. Case-yrityksen kannattavuus paranisi huomioimalla kaikki nämä muutokset.
Tutkimuksen tietoperustassa käytiin läpi kustannuskäsitteet, katetuotto- ja kustannuslaskenta, kannattavuuden mittarit ja kannattavuuden laskenta. Tämän lisäksi käsiteltiin hinnoittelustrategioita ja erilaisia hinnoittelumenetelmiä. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu sekä toimeksiantajalta saatujen lukujen ja tilinpäätösten tarkastelua.
Kannattavuuslaskelmien ja katetuottolaskelmien mukaan case-yrityksen kannattavuus on hieman laskenut viimeisten kolmen vuoden aikana, mutta kannattavuus on kuitenkin hyvä. Tämän lisäksi laskettiin yksittäisten tuotteiden kannattavuus sekä jälleenmyyntiin että suoramyyntiin markkinoilla. Laskelmien perusteella toiminta on kannattavaa.
Hinnoittelulaskelmien tuloksia käsiteltiin herkkyysanalyysissa, jonka jälkeen tehtiin ehdotuksia hintamuutoksiin kannattavuuden parantamiseksi. Ehdotuksissa on otettu huomioon toimeksiantajan toive siitä, että hintamuutos ei olisi liian jyrkkä, jotta asiakkaat eivät perääntyisi tuotteen ostamisesta. Tämän lisäksi on huomioitu arvonlisäveron nouseminen hintamuutoksen aikatauluttamisessa. Laskelmien perusteella kannattavuutta voisi parantaa nostamalla hintoja, vaikka myyntimäärä laskisi hieman. Suositus on, että hintojen nosto tapahtuisi hyvissä ajoin ennen arvolisäveron nousua, jotta asiakkaat tottuisivat uuteen hintaan ennen kuin hinta nousee uudestaan arvonlisäveron nousun vuoksi. Hintamuutoksen lisäksi kannattavuutta voisi parantaa tuomalla tuotteet useamman kuluttajan tietoisuuteen esimerkiksi markkinoinnin keinoin, tai toisten yritysten kautta esimerkiksi yrityslahjojen avulla. Case-yrityksen kannattavuus paranisi huomioimalla kaikki nämä muutokset.