Opiskelu ja arki toimimaan : etäryhmätoimintamalli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön opiskelijoille
Sommarberg, Anne (2024)
Sommarberg, Anne
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325162
Tiivistelmä
Korkea-asteen opiskelijoilla diagnosoidaan kehityksellistä aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä, ADHD:tä, kasvavissa määrin. Korkeakouluopintoihin siirryttäessä opiskelija saattaa muuttaa ensimmäisen kerran pois kotoa kauas tukiverkostoista. Lisäksi korkeakouluopintojen luonne itsenäisenä opiskeluna voi luoda uudenlaisia stressitekijöitä elämään. Perusterveydenhuollon palveluissa ympäri Suomea kuuluu samanlaista viestiä ADHD:tä itsellään epäilevien määrän voimakkaasta kasvusta. Jonot tutkimuksiin ovat pitkät ja ADHD-selvittely on monivaiheista. ADHD:n Käypä hoito -suosituksen mukaan ADHD:hen liittyvät tukitoimet tulee aloittaa välittömästi kun huomataan toiminta- tai oppimiskyvyn haasteita liittyen tarkkaavuuteen tai ylivilkkauteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää etäryhmätoimintamalli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön käyttöön, palvelemaan opiskelijoita, joilla ei ole kehityksellisen, toimintakykyä vaikeuttavan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön, ADHD:n, diagnoosia, mutta jotka kärsivät ADHD-tyyppisistä oireista ja epäilevät itsellään ADHD:tä. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että kehitetty etäryhmätoimintamalli otetaan käyttöön ja että ADHD-tyyppisistä oireista kärsivien opiskelijoiden opinnot voisivat edetä ja heidän arkensa helpottua kehitetyn etäryhmätyömallin tarjoaman tuen avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Aineisto kerättiin Microsoft Teamsissa fokusryhmähaastattelun ja Aivoriihenä toteutetun workshopin avulla. Fokusryhmähaastatteluun osallistui alueosastonhoitaja, kolme psykiatrista sairaanhoitajaa, psykiatri ja psykologi. Aineisto analysoitiin teema-analyysillä ja tulosten perusteella luotiin etäryhmätoimintamalli. Etäryhmätoimintamallin teemat ovat linjassa niin suomalaisten kuin ulkomailla kehitettyjen ja kokeiltujen ADHD:n hoito-ohjelmien kanssa. Mallia voidaan hyödyntää korkeakouluympäristön lisäksi esimerkiksi muissa oppilaitoksissa, perusterveydenhuollossa, työllisyyspalveluissa sekä kolmannen sektorin palveluissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää etäryhmätoimintamalli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön käyttöön, palvelemaan opiskelijoita, joilla ei ole kehityksellisen, toimintakykyä vaikeuttavan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön, ADHD:n, diagnoosia, mutta jotka kärsivät ADHD-tyyppisistä oireista ja epäilevät itsellään ADHD:tä. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että kehitetty etäryhmätoimintamalli otetaan käyttöön ja että ADHD-tyyppisistä oireista kärsivien opiskelijoiden opinnot voisivat edetä ja heidän arkensa helpottua kehitetyn etäryhmätyömallin tarjoaman tuen avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Aineisto kerättiin Microsoft Teamsissa fokusryhmähaastattelun ja Aivoriihenä toteutetun workshopin avulla. Fokusryhmähaastatteluun osallistui alueosastonhoitaja, kolme psykiatrista sairaanhoitajaa, psykiatri ja psykologi. Aineisto analysoitiin teema-analyysillä ja tulosten perusteella luotiin etäryhmätoimintamalli. Etäryhmätoimintamallin teemat ovat linjassa niin suomalaisten kuin ulkomailla kehitettyjen ja kokeiltujen ADHD:n hoito-ohjelmien kanssa. Mallia voidaan hyödyntää korkeakouluympäristön lisäksi esimerkiksi muissa oppilaitoksissa, perusterveydenhuollossa, työllisyyspalveluissa sekä kolmannen sektorin palveluissa.