Kunnossapito- ja varaosajärjestelmän kehittäminen
Sarlund, Kalle (2024)
Sarlund, Kalle
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325156
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajan toimi ruotsalaiseen Lantmännen konserniin kuuluva Lantmännen Biorefineries Ab. Opinnäytetyö liittyyä Agro Recycling yksiköihin, jotka ovat erikoistuneet elintarviketuotannon ja erityisesti leipomoiden sivuvirtoina tulevan jätteen jatkokäsittelyyn. Agro Recycling yksiköitä on tällä hetkellä Suomen lisäksi Tanskassa ja Ruotsissa vastaava toimii osana emoyhtiön jalostamoa. Yksiköt murskaavat, poistavat pakkaukset ja kuivaavat murskeen, joka toimitetaan Ruotsin Norrköpingissä toimivaan emoyhtiön jalostamoon, jossa siitä tehdään bioetanolia, sivutuotteena tulee hiilidioksia ja eläinrehua. Opinnäytetyölle on suuri tarve, koska kunnossapitotoiminta on toistaiseksi ollut hyvin yksikkökohtaisesti suunniteltua ja hoidettua ja siihen ei ole toimivaa järjestelmää. Toiminnan kasvaessa, koneiden vanhetessa, on tullut esille selvä tarve yhtenäistää toimintatapoja ja saada suunnitelmallisuutta kunnossapitoon ja löytää sopiva järjestelmä kunnossapidon seuraamiseen ja varaosahallintoon.
Opinnäytetyön tutkimusosassa asiaa lähestyttiin kvalitatiivisella tutkimuksilla. Tutkimuksellista taustaa haettiin kunnossapidon ja varaosahallinnon kirjallista lähteistä ja nykytilasta. Tietopuolisen materiaalia hyödynnettiin verkkopohjaisen kyselyn kysymysten muotoiluun webprol-ohjelmistoon sekä tarkentavien haastattelujen kysymysten laatimiseen. Webprol kyselystä tehtiin hieman toisistaan eroavat kysymyspatteristot erilaisille vastaajaryhmille. Webropol kysely suoritettiin ensin laajemmalle vastaajaryhmälle ja sen jälkeen suoritettiin haastattelut kohdistetummalle vastaajaryhmälle. Haastattelut suoritettiin teams-haastatteluina ja ne pidettiin joko suomeksi tai englanniksi riippuen oliko haastateltava suomalainen tai ei-suomalainen. Haasteluista tehtiin vapaasti suomennettu ja lyhennetty tiivistelmä.
Tutkimusta haittaisi erityisesti webropol kyselyn osalta vaikeus saada vastaajia konsernin ulkopuolelta vastaamaan kyselyyn. Syynä siihen on todennäköisesti ihmisten kyllästyminen vastaamaan erilaisiin kyselyihin verkossa ja tietoturvaan liittyvät nykyajan haasteet. Myös erittäin kova kilpailu eri kunnossapidon ja kunnossapito-ohjelmistoja tarjoavien yrityksien kesken näkyy ja vaikuttaa, ettei kysymyksiin voida avoimesti vastata. Vastaajien pieni määrä rajoitti tulosten analysointia ja luotettavuutta. Kuitenkin analyysissä selkeästi on nähtävissä kohdat, joihin kehitys pitää suunnata ja mitä kehitys pitäisi olla
Webropol kyselyn ja haastatteluiden tulosten perusteella ja niiden tuloksia ja aiheen tietopuolisen aineiston perusteella, laadittiin suunnitelma kehitystoimenpiteistä. Tärkeimmät toimenpiteet ovat koneistojen ja osien ABC luokittelu ja sen hyödyntäminen kunnossapidon ja varaosahallinnon suunnittelussa sekä kunnossapitojärjestelmän hankinta. Sopivin vaihtoehto olisi tutkimuksen mukaan hankkia SAAS pohjainen kunnossapitojärjestelmä.
Opinnäytetyön tutkimusosassa asiaa lähestyttiin kvalitatiivisella tutkimuksilla. Tutkimuksellista taustaa haettiin kunnossapidon ja varaosahallinnon kirjallista lähteistä ja nykytilasta. Tietopuolisen materiaalia hyödynnettiin verkkopohjaisen kyselyn kysymysten muotoiluun webprol-ohjelmistoon sekä tarkentavien haastattelujen kysymysten laatimiseen. Webprol kyselystä tehtiin hieman toisistaan eroavat kysymyspatteristot erilaisille vastaajaryhmille. Webropol kysely suoritettiin ensin laajemmalle vastaajaryhmälle ja sen jälkeen suoritettiin haastattelut kohdistetummalle vastaajaryhmälle. Haastattelut suoritettiin teams-haastatteluina ja ne pidettiin joko suomeksi tai englanniksi riippuen oliko haastateltava suomalainen tai ei-suomalainen. Haasteluista tehtiin vapaasti suomennettu ja lyhennetty tiivistelmä.
Tutkimusta haittaisi erityisesti webropol kyselyn osalta vaikeus saada vastaajia konsernin ulkopuolelta vastaamaan kyselyyn. Syynä siihen on todennäköisesti ihmisten kyllästyminen vastaamaan erilaisiin kyselyihin verkossa ja tietoturvaan liittyvät nykyajan haasteet. Myös erittäin kova kilpailu eri kunnossapidon ja kunnossapito-ohjelmistoja tarjoavien yrityksien kesken näkyy ja vaikuttaa, ettei kysymyksiin voida avoimesti vastata. Vastaajien pieni määrä rajoitti tulosten analysointia ja luotettavuutta. Kuitenkin analyysissä selkeästi on nähtävissä kohdat, joihin kehitys pitää suunnata ja mitä kehitys pitäisi olla
Webropol kyselyn ja haastatteluiden tulosten perusteella ja niiden tuloksia ja aiheen tietopuolisen aineiston perusteella, laadittiin suunnitelma kehitystoimenpiteistä. Tärkeimmät toimenpiteet ovat koneistojen ja osien ABC luokittelu ja sen hyödyntäminen kunnossapidon ja varaosahallinnon suunnittelussa sekä kunnossapitojärjestelmän hankinta. Sopivin vaihtoehto olisi tutkimuksen mukaan hankkia SAAS pohjainen kunnossapitojärjestelmä.