Markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle
Teräs, Mona (2024)
Teräs, Mona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091725297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091725297
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Avantosauna Kuura Oy:lle. Työ oli toiminnallinen ja sen tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka toimii yrityksen kasvun ja kehityksen välineenä tukien yrityksen strategiaa.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen markkinointia, kasvattaa myyntiä ja luoda kilpailuetua. Koska toimeksiantajalla ei ollut aiemmin strukturoitua markkinointisuunnitelmaa, tämä työ on heille erityisen merkityksellinen.
Teoriaosuus rakennettiin tunnetuista ja uskottavista lähteistä. Siinä käsiteltiin markkinoinnin määritelmiä, malleja, käytännön toteutustapoja sekä niiden soveltamista.
Toiminnallisessa osuudessa luotiin kohdeyritykselle markkinointisuunnitelma käyttäen hyväksi teoriaosuuden tietoja, kohdeyrityksestä saatuja dokumentteja sekä toimitusjohtajan teemahaastattelua.
Suunnitelma sisältää yksityiskohtaisia ohjeita markkinointikanavista, viestinnästä ja budjetoinnista. Lisäksi yritykselle laadittiin vuosikello työkaluksi markkinointitoimien ennakointiin ja seuraamiseen. Se on myös helposti päivitettävissä markkinoinnin muutosten mukaan.
Tutkimuskysymykset keskittyivät markkinointisuunnitelman laatimiseen ja sen tehokkuuteen yrityksen strategian tukemisessa, markkinointitoimien selkeyttämiseen ja tehostamiseen sekä vaikutuksiin yritystoimintaan. Ne tarkastelivat myös markkinointitoimien vakiinnuttamista osaksi yrityksen toimintaa, tulosten mittaamista ja tarvittavia resursseja kehittämiseen ja toteutukseen.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen markkinointia, kasvattaa myyntiä ja luoda kilpailuetua. Koska toimeksiantajalla ei ollut aiemmin strukturoitua markkinointisuunnitelmaa, tämä työ on heille erityisen merkityksellinen.
Teoriaosuus rakennettiin tunnetuista ja uskottavista lähteistä. Siinä käsiteltiin markkinoinnin määritelmiä, malleja, käytännön toteutustapoja sekä niiden soveltamista.
Toiminnallisessa osuudessa luotiin kohdeyritykselle markkinointisuunnitelma käyttäen hyväksi teoriaosuuden tietoja, kohdeyrityksestä saatuja dokumentteja sekä toimitusjohtajan teemahaastattelua.
Suunnitelma sisältää yksityiskohtaisia ohjeita markkinointikanavista, viestinnästä ja budjetoinnista. Lisäksi yritykselle laadittiin vuosikello työkaluksi markkinointitoimien ennakointiin ja seuraamiseen. Se on myös helposti päivitettävissä markkinoinnin muutosten mukaan.
Tutkimuskysymykset keskittyivät markkinointisuunnitelman laatimiseen ja sen tehokkuuteen yrityksen strategian tukemisessa, markkinointitoimien selkeyttämiseen ja tehostamiseen sekä vaikutuksiin yritystoimintaan. Ne tarkastelivat myös markkinointitoimien vakiinnuttamista osaksi yrityksen toimintaa, tulosten mittaamista ja tarvittavia resursseja kehittämiseen ja toteutukseen.