Korjausrakentamisen asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavat tekijät
Halla, Inka (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825331
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajana toimivan yrityksen korjausrakentamisen puolella toimivien asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat yritys X:n asiakkaiden ostopäätökseen korjausrakentamisen tuotteissa Suomen markkinoilla. Tutkimusongelman pohjalta muodostuneet tutkimuskysymykset olivat ”Millainen hintakokemus yritys X:n korjausrakentamisen asiakkaille on muodostunut yrityksen tuotteista?”, ”Millaisena korjausrakentamisen asiakkaat kokevat yritys X:n toimitusajan sekä toimitusvarmuuden? Onko näissä esiintynyt ongelmia?”, ”Millaisena korjausrakentamisen asiakkaat kokevat yritys X:n asiakaspalvelun ja neuvonnan niin oikeiden tuotteiden valitsemisessa, tuotteiden käytössä kuin oston jälkeisissä palveluissa?” sekä ”Mitkä tekijät asiakkaiden mielestä erottavat eniten yritys X:n kilpailijoista?”
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kotimainen rakennusalan yritys X. Yritys on erikoistunut valmistamaan sekä myymään erilaisia asuinrakentamisessa käytettäviä tuotteita. Yritys X:n tuotteet palvelevat asiakkaitaan niin korjaus- kuin uudisrakentamisen puolella. Yrityksessä työskentelee opinnäytetyön kirjoittamisen hetkellä yli kymmenen työntekijää.
Tutkimus toteutettiin vuoden 2024 kesäkuun ja heinäkuun aikana määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa yritys X:n kaikki korjausrakentamisen asiakkaat tutkittiin käyttämällä otantamenetelmänä kokonaistutkimusta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui surveytutkimus eli suunnitelmallinen kyselytutkimus, joka toteutettiin Trustmary-nimisellä kyselyjärjestelmällä.
Tutkimuksen tulosten perusteella suurimpia yritys X:n korjausrakentamisen asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä olivat hinta, asiakaspalvelun laatu, tuotteiden kattava tekninen dokumentointi sekä toimitusaikojen nopeus ja varmuus. Vastausten välillä voidaan kuitenkin huomata eroja siinä, toimiiko vastaaja urakoitsijana vai suunnittelijana. Tutkimuksen tulosten perusteella yritys X on onnistunut luomaan arvoa asiakkaille kaikilla arvon tuotannon tasoilla. Kohtaamistason arvontuotannon osalta tuloksissa nousivat ilmi muun muassa erittäin hyvä asiakaspalvelu sekä ongelmatilanteissa avun saaminen. Vaihdannan tasolla puolestaan tuloksissa nousi esille edullinen hinta, hyvä kustannustehokkuus, tuotteiden helppokäyttöisyys sekä kattava tekninen dokumentointi. Merkityksen tasolla tulosten perusteella arvoa on onnistuttu luomaan asiakkaille kotimaisuudella sekä tunnettuudella.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kotimainen rakennusalan yritys X. Yritys on erikoistunut valmistamaan sekä myymään erilaisia asuinrakentamisessa käytettäviä tuotteita. Yritys X:n tuotteet palvelevat asiakkaitaan niin korjaus- kuin uudisrakentamisen puolella. Yrityksessä työskentelee opinnäytetyön kirjoittamisen hetkellä yli kymmenen työntekijää.
Tutkimus toteutettiin vuoden 2024 kesäkuun ja heinäkuun aikana määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa yritys X:n kaikki korjausrakentamisen asiakkaat tutkittiin käyttämällä otantamenetelmänä kokonaistutkimusta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui surveytutkimus eli suunnitelmallinen kyselytutkimus, joka toteutettiin Trustmary-nimisellä kyselyjärjestelmällä.
Tutkimuksen tulosten perusteella suurimpia yritys X:n korjausrakentamisen asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä olivat hinta, asiakaspalvelun laatu, tuotteiden kattava tekninen dokumentointi sekä toimitusaikojen nopeus ja varmuus. Vastausten välillä voidaan kuitenkin huomata eroja siinä, toimiiko vastaaja urakoitsijana vai suunnittelijana. Tutkimuksen tulosten perusteella yritys X on onnistunut luomaan arvoa asiakkaille kaikilla arvon tuotannon tasoilla. Kohtaamistason arvontuotannon osalta tuloksissa nousivat ilmi muun muassa erittäin hyvä asiakaspalvelu sekä ongelmatilanteissa avun saaminen. Vaihdannan tasolla puolestaan tuloksissa nousi esille edullinen hinta, hyvä kustannustehokkuus, tuotteiden helppokäyttöisyys sekä kattava tekninen dokumentointi. Merkityksen tasolla tulosten perusteella arvoa on onnistuttu luomaan asiakkaille kotimaisuudella sekä tunnettuudella.