Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

IoT-opintojakson opetusmenetelmät : opetusmenetelmien arviointi

Brotkin, Heikki (2024)

 
Avaa tiedosto
Heikki_Brotkin.pdf (766.3Kt)
Lataukset: 


Brotkin, Heikki
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825350
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin IoT-aiheen opettamista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa informaatiotekniikan koulutusyksikön ohjelmistotekniikan koulutusohjelmassa. Kyseisestä ohjelmistotekniikan koulutusohjelmasta valmistuu ohjelmistotekniikan ammattikorkeakoulu insinöörejä. Tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden mielipidettä opintojakson opetusmenetelmistä ja käytettyjen opetusmenetelmien tuloksia.

Tutkimusta tehtiin opintojaksoon ”Laitteistoläheinen ohjelmointi ja IoT” liittyen. Tutkimuksen kohteina olivat vuonna 2023 järjestetyt opintojakson toteutukset. Vuonna 2023 kyseinen opintojakso järjestettiin poikkeuksellisesti kevät- ja syyslukukaudella.

Syksyn opintojakson toteutuksen opiskelijoita haastateltiin tutkimusta varten. Molempien toteutusten osalta tutkittiin myös sähköisen oppimisalustan käyttöä.

Tutkimuksessa selvitettiin IoT-aiheen opetusta myös muissa ammattikorkeakouluissa Suomessa sekä Eurooppa-yliopisto INGENIUMissa, johon Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu kuuluu. Ammattikorkeakoulut tuottavat osaamista työelämään, joten IoT-aiheen näkymistä isojen suomalaisten IT-yritysten viestinnässä selvitettiin myös.

Tutkimuksessa havaittujen tietojen perusteella todetaan, että opiskelijat olivat kiinnostuneita opintojaksolla käytetyistä laitteista ja laitteiden kanssa tekemisestä. Luentotallenteita tai luentokalvoja opiskelijat katsoivat hyvin vähän. Opintojakson tavoitteiden omaksumisen kannalta suurin merkitys näyttää olleen luokassa työskentelyllä ja verkossa olleilla ohjeilla sekä harjoitusmateriaaleilla. Haastattelujen perusteella opiskelijat eivät kokeneet luentotallenteita hyödyllisinä tämän opintojakson opiskelussa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste