Itsensä johtamisen taidot esihenkilön tukena hybridityön johtamisessa
Hakala, Jaana (2024)
Hakala, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092325491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092325491
Tiivistelmä
Tämän päivän paineistettu työelämä ja nopeasti muuttuva työympäristö ovat korostaneet itsensä johtamisen taitojen tärkeyttä. Hybridityön johtaminen vaatii uudenlaista johtajuutta, jossa korostuu avoin, rehellinen ja molemmin puolinen kommunikaatio työntekijöiden ja esihenkilön välillä. Tämän työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida itsensä johtamisen valmennus esihenkilöiden itsensä johtamisen taitojen kehittämiseksi ja tavoitteena oli lisätä esihenkilöiden ymmärrystä itsensä johtamisen taidoista ja niiden kehittämisen keinoista hybridijohtamisen tueksi. Toimeksiantajana toimi palkkahallinnon alalla toimiva Yritys X, jossa työtä tehdään hybridimallilla. Tutkimuksen toteutukseen osallistui yhden yksikön esihenkilöt.
Tutkimusstrategiana toimi laadullinen tutkimus, jossa keskeisessä osassa on ihminen tutkittaessa ihmisen ajatuksia, tuntoja, käsityksiä ja tulkintoja, sekä teoriatieto sen toimiessa aineistonkeruun perustana. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksen metodologian mukaisesti kolmessa eri syklissä. Toimintatutkimuksen avulla toimeksiantajayrityksen esihenkilöt saatiin osallistettua tutkimuksen toteutukseen. Ensimmäisen syklin muodosti kirjallisuuskatsaus, joka toimi myös opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä. Kirjallisuuskatsaus koostui henkilöstöjohtamisen, esihenkilötyön, hybridityön teoriasta sekä itsensä johtamisen teorioista ja näkökulmista. Toisessa syklissä suunniteltiin ja toteutettiin esihenkilöille suunnattu itsensä johtamisen valmennus sekä kehittämismenetelmänä toiminut aivoriihimenetelmän mukainen työpaja. Kolmannessa syklissä analysoitiin palautekyselyn avulla saatu aineisto sekä käsiteltiin tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä.
Tutkimuksen tuotoksena syntyi valmennus, jossa keskityttiin oman mielen, ajatusten ja tunteiden johtamisen kokonaisuuksiin. Valmennus sisälsi myös itsensä johtamisen teorioita ja määritelmiä, konkreettisia itsensä johtamisen kehittämisen keinoja sekä erilaisia pohdinta- ja harjoitustehtäviä. Valmennus herätti esihenkilöiden kiinnostuksen aihetta kohtaan ja antoi hyvät valmiudet lähteä kehittämään itsensä johtamisen taitoja. Esihenkilöt kokivat omien tunteiden ja ajattelun johtamisen auttavan ymmärtämään muita, tunnistamaan omien alaistensa tunteita sekä myös reagoimaan niihin. Tunteiden ja ajattelun johtamisen koettiin auttavan myös stressinsietokyvyn parantamisessa. Itsensä johtamisen taitoja tarvitaan hybridityön johtamisessa ja omien ajatusten ja tunteiden johtaminen ovat tärkeitä opittavissa olevia taitoja. Ajattelulle tulee antaa tilaa ja haastaa työyhteisöä myös ajattelemaan eri tavalla. Itsensä johtamisen taitojen kehittämiselle ei löydy yhtä oikeaa keinoa, vaan jokaisen on löydettävä itsellensä sopivimmat. Itsensä johtamisen valmennus toimii hyvänä tukena itsensä johtamisen taitojen kehittämisessä ja hybridijohtamisen tukemisessa.
Tutkimusstrategiana toimi laadullinen tutkimus, jossa keskeisessä osassa on ihminen tutkittaessa ihmisen ajatuksia, tuntoja, käsityksiä ja tulkintoja, sekä teoriatieto sen toimiessa aineistonkeruun perustana. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksen metodologian mukaisesti kolmessa eri syklissä. Toimintatutkimuksen avulla toimeksiantajayrityksen esihenkilöt saatiin osallistettua tutkimuksen toteutukseen. Ensimmäisen syklin muodosti kirjallisuuskatsaus, joka toimi myös opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä. Kirjallisuuskatsaus koostui henkilöstöjohtamisen, esihenkilötyön, hybridityön teoriasta sekä itsensä johtamisen teorioista ja näkökulmista. Toisessa syklissä suunniteltiin ja toteutettiin esihenkilöille suunnattu itsensä johtamisen valmennus sekä kehittämismenetelmänä toiminut aivoriihimenetelmän mukainen työpaja. Kolmannessa syklissä analysoitiin palautekyselyn avulla saatu aineisto sekä käsiteltiin tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä.
Tutkimuksen tuotoksena syntyi valmennus, jossa keskityttiin oman mielen, ajatusten ja tunteiden johtamisen kokonaisuuksiin. Valmennus sisälsi myös itsensä johtamisen teorioita ja määritelmiä, konkreettisia itsensä johtamisen kehittämisen keinoja sekä erilaisia pohdinta- ja harjoitustehtäviä. Valmennus herätti esihenkilöiden kiinnostuksen aihetta kohtaan ja antoi hyvät valmiudet lähteä kehittämään itsensä johtamisen taitoja. Esihenkilöt kokivat omien tunteiden ja ajattelun johtamisen auttavan ymmärtämään muita, tunnistamaan omien alaistensa tunteita sekä myös reagoimaan niihin. Tunteiden ja ajattelun johtamisen koettiin auttavan myös stressinsietokyvyn parantamisessa. Itsensä johtamisen taitoja tarvitaan hybridityön johtamisessa ja omien ajatusten ja tunteiden johtaminen ovat tärkeitä opittavissa olevia taitoja. Ajattelulle tulee antaa tilaa ja haastaa työyhteisöä myös ajattelemaan eri tavalla. Itsensä johtamisen taitojen kehittämiselle ei löydy yhtä oikeaa keinoa, vaan jokaisen on löydettävä itsellensä sopivimmat. Itsensä johtamisen valmennus toimii hyvänä tukena itsensä johtamisen taitojen kehittämisessä ja hybridijohtamisen tukemisessa.