Kaupallisen ilmakuljetuksen päästöt: case Lufthansa
Dickens, Arno (2024)
Dickens, Arno
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092025473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092025473
Tiivistelmä
Ilmailun osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on noin 2,5% ja sen ilmastoa lämmittävä vaikutus vielä suurempi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Lufthansa Groupin päästöjä sekä sitä, miten konserni aikoo niitä vähentää tulevaisuudessa. Lufthansa on yksi maailman suurimmista ilmailukonserneista ja näin ollen sen päästöt ovat myös suuret.
Yhtiö on sitoutunut vähentämään päästöjä ja investoi suuresti eri osa-alueilla tavoitteiden saavuttamiseksi. Konsernin etuna on sen valtava koko ja sadat tytäryhtiöt, joiden avulla se innovoi sekä edelläkävijänä maailmassa ottaa käyttöön uusia teknologioita. Lufthansa Groupin päästövähennystavoitteet ovat hyvin samankaltaiset muiden isojen lentoyhtiöiden tavoitteiden kanssa.
Lufthansa kohtaa päästövähennystavoitteissaan myös paljon haasteita, mutta työskentelee kovasti saavuttaakseen asettamansa tavoitteet. Vaikka Lufthansa olisi muuten saavuttamassa päästövähennystavoitteet, voivat ne aina kaatua ulkopuolisten tekijöiden seurauksena.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan kalustouusintaa ja uusiutuvaa lentopolttoainetta, sillä ne ovat lentoyhtiöiden suurimmat päästölähteet. Muitakin päästölähteitä on käsitelty lyhyesti niiden merkityksellisyyden takia. Tätä työtä voivat käyttää hyväksi eri yhtiöt sekä tahot, joita kiinnostaa ilmailun päästöt sekä erityisesti Lufthansan toiminta ja päästövähennystavoitteet.
Suurin osa datasta on vuosilta 2019 sekä 2023, sillä osa vuosien 2020-2022 datasta on vaikea käyttää vertailuun koronapandemiasta sekä matkustusrajoitusten takia. Lufthansa Group käyttää myös päästövähennystavoitteen vertailuvuotena vuotta 2019. Siksi myös aiheena on päästövähennystavoitteet vuosien 2019-2050 aikana.
Opinnäytetyössä ei ole toimeksiantajaa.
Yhtiö on sitoutunut vähentämään päästöjä ja investoi suuresti eri osa-alueilla tavoitteiden saavuttamiseksi. Konsernin etuna on sen valtava koko ja sadat tytäryhtiöt, joiden avulla se innovoi sekä edelläkävijänä maailmassa ottaa käyttöön uusia teknologioita. Lufthansa Groupin päästövähennystavoitteet ovat hyvin samankaltaiset muiden isojen lentoyhtiöiden tavoitteiden kanssa.
Lufthansa kohtaa päästövähennystavoitteissaan myös paljon haasteita, mutta työskentelee kovasti saavuttaakseen asettamansa tavoitteet. Vaikka Lufthansa olisi muuten saavuttamassa päästövähennystavoitteet, voivat ne aina kaatua ulkopuolisten tekijöiden seurauksena.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan kalustouusintaa ja uusiutuvaa lentopolttoainetta, sillä ne ovat lentoyhtiöiden suurimmat päästölähteet. Muitakin päästölähteitä on käsitelty lyhyesti niiden merkityksellisyyden takia. Tätä työtä voivat käyttää hyväksi eri yhtiöt sekä tahot, joita kiinnostaa ilmailun päästöt sekä erityisesti Lufthansan toiminta ja päästövähennystavoitteet.
Suurin osa datasta on vuosilta 2019 sekä 2023, sillä osa vuosien 2020-2022 datasta on vaikea käyttää vertailuun koronapandemiasta sekä matkustusrajoitusten takia. Lufthansa Group käyttää myös päästövähennystavoitteen vertailuvuotena vuotta 2019. Siksi myös aiheena on päästövähennystavoitteet vuosien 2019-2050 aikana.
Opinnäytetyössä ei ole toimeksiantajaa.