Polvi- ja lonkkaproteesipotilaan digitaalinen hoitopolku : henkilökunnan näkemyksiä digitaalisen hoitopolun sisällöstä
Makkonen, Mari; Turunen, Hanna (2024)
Makkonen, Mari
Turunen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092125477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092125477
Tiivistelmä
Digitaalisilla terveyspalveluilla on osoitettu olevan merkittävä rooli asiakaskokemuksen ja terveystulosten parantamisen sekä kustannusten hallinnan näkökulmasta. Digitaalinen hoitopolku tarjoaa laadukasta ja nykyaikaista palvelua asiakkaille, jolloin he saavat tarkoituksenmukaista ja oikea-aikaista hoitoa sekä monipuolista ohjausta.
Laadullisen soveltavan tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää henkilökunnan näkemyksiä polven ja lonkan tekonivelpotilaiden digitaalisen hoitopolun sisällöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli tiedon tuottaminen digitaaliseen hoitopolkuun, joka parantaa tekonivelpotilaiden asiakaskokemusta helpottamalla tiedonsaantia sekä sujuvoittamalla hoitoprosessia.
Tutkimusaineisto kerättiin organisaatio X:n kahden suurimman tekonivelleikkauksia tekevän sairaalan henkilökunnalta sekä avoimella tiedonkeruulomakkeella että teemahaastattelemalla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja siitä esiin nousseet tiedot ja toiminnot auttavat sekä potilasta että henkilökuntaa ja edistävät paperittomaan sairaalaan siirtymistä. Hoitopolulle toivottavia ominaisuuksia olivat helppokäyttöisyys, saavutettavuus, integroituminen jo olemassa oleviin järjestelmiin sekä selkeä visuaalinen ilme.
Tutkimustyön perusteella organisaatio X:ssä suunnitellaan digitaalisen hoitopolun ensimmäinen versio, joka on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2024 aikana.
Laadullisen soveltavan tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää henkilökunnan näkemyksiä polven ja lonkan tekonivelpotilaiden digitaalisen hoitopolun sisällöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli tiedon tuottaminen digitaaliseen hoitopolkuun, joka parantaa tekonivelpotilaiden asiakaskokemusta helpottamalla tiedonsaantia sekä sujuvoittamalla hoitoprosessia.
Tutkimusaineisto kerättiin organisaatio X:n kahden suurimman tekonivelleikkauksia tekevän sairaalan henkilökunnalta sekä avoimella tiedonkeruulomakkeella että teemahaastattelemalla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja siitä esiin nousseet tiedot ja toiminnot auttavat sekä potilasta että henkilökuntaa ja edistävät paperittomaan sairaalaan siirtymistä. Hoitopolulle toivottavia ominaisuuksia olivat helppokäyttöisyys, saavutettavuus, integroituminen jo olemassa oleviin järjestelmiin sekä selkeä visuaalinen ilme.
Tutkimustyön perusteella organisaatio X:ssä suunnitellaan digitaalisen hoitopolun ensimmäinen versio, joka on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2024 aikana.