Kansainvälisen palveluorganisaation operatiivinen toimintamalli : Case: A. Ahlström Oy
Wuorinen, Linda (2024)
Wuorinen, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425555
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää operatiivinen toimintamalli, joka tehostaa omistusten hallintaa sekä parantaa eri toimintojen välistä yhteistyötä kohdeorganisaatiossa. Kehittämistyön taustalla on kohdeorganisaation kansainvälisen toiminnan laajeneminen, joka on lisännyt tarvetta yhtenäiselle operatiiviselle toimintamallille. Tutkimuksessa selvitettiin kohdeorganisaation nykytilaa ja toimintatapoja, jotta voitiin löytää keinoja optimoida toimintaa kansainvälisessä toimintaympäristössä.
Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus, ja tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluja ja dokumenttianalyysiä. Tutkimuksen rajaukset koskivat erityisesti kohdeorganisaation konserniin kuuluvia operatiivisia yhtiöitä, ja osakkuusyhtiöt sekä muut ulkopuoliset yksiköt jätettiin tarkastelun ulkopuolelle. Lisäksi tutkimus keskittyi toimintamallin ylätason kehittämiseen, eikä yksityiskohtaisten prosessikuvausten tai toimintamallin käyttöönottoon paneuduttu. Lisäksi henkilöstöhallinnon näkökulmat rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että strategisten prosessien ja tiedonhallinnan kehittäminen on olennaista toiminnan tehokkuuden parantamiseksi. Nämä tekijät tukevat tehokasta päätöksentekoa ja toimintojen optimointia. Lisäksi kulttuurienvälisen viestinnän merkitys korostui kansainvälisessä toimintaympäristössä. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että prosessien ja tiedonkulun yhtenäistäminen on keskeistä kohdeorganisaation sisäisen yhteistyön parantamisessa.
Johtopäätöksenä todettiin, että selkeä ja yhtenäinen toimintamalli parantaa kohdeorganisaation tehokkuutta, yhteistyötä ja läpinäkyvyyttä. Kehitetty malli tarjoaa konkreettisia työkaluja kohdeorganisaation toiminnan tehostamiseksi ja tukee konsernin strategisten tavoitteiden saavuttamista.
Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus, ja tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluja ja dokumenttianalyysiä. Tutkimuksen rajaukset koskivat erityisesti kohdeorganisaation konserniin kuuluvia operatiivisia yhtiöitä, ja osakkuusyhtiöt sekä muut ulkopuoliset yksiköt jätettiin tarkastelun ulkopuolelle. Lisäksi tutkimus keskittyi toimintamallin ylätason kehittämiseen, eikä yksityiskohtaisten prosessikuvausten tai toimintamallin käyttöönottoon paneuduttu. Lisäksi henkilöstöhallinnon näkökulmat rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että strategisten prosessien ja tiedonhallinnan kehittäminen on olennaista toiminnan tehokkuuden parantamiseksi. Nämä tekijät tukevat tehokasta päätöksentekoa ja toimintojen optimointia. Lisäksi kulttuurienvälisen viestinnän merkitys korostui kansainvälisessä toimintaympäristössä. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että prosessien ja tiedonkulun yhtenäistäminen on keskeistä kohdeorganisaation sisäisen yhteistyön parantamisessa.
Johtopäätöksenä todettiin, että selkeä ja yhtenäinen toimintamalli parantaa kohdeorganisaation tehokkuutta, yhteistyötä ja läpinäkyvyyttä. Kehitetty malli tarjoaa konkreettisia työkaluja kohdeorganisaation toiminnan tehostamiseksi ja tukee konsernin strategisten tavoitteiden saavuttamista.