Muutoksen johtaminen ja muutoskyvykkyys yrityksen digitaalisen hoidon tarpeen arvion palvelussa
Lehtiniemi, Ida (2024)
Lehtiniemi, Ida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425549
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalalla eletään jatkuvassa muutoksessa digitalisaation ja sähköisten palveluiden lisääntyessä ja kehittyessä asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Muutokset vaativat työntekijöiltä kehitysmyönteisyyttä ja sopeutuvaisuutta, sekä esihenkilöiltä riittäviä johtamisen taitoja. Digitaalisen hoidon tarpeen arvion palvelu on yritys X:n tuottama ostopalvelu yritys Y:lle, jonka tarkoituksena on palvella yritys Y:n henkilöasiakkaita. Palvelua kehitetään jatkuvasti palvelun kasvaessa asiakkaiden tarpeiden mukaisesti, joten muutosten johtaminen ja työntekijöiden muutoskyvykkyys ovat ajankohtainen aihe.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yritys X:n tuottaman digitaalisen hoidon tarpeen arvion palvelun muutoksen johtamisen tämänhetkistä tilannetta. Tarkoituksena oli selvittää palvelussa työskentelevien ammattilaisten näkökulmasta muutoskyvykkyyden ja muutosvalmiuden, sekä muutosjohtamisen tämänhetkistä tilaa. Aineistonkeruu toteutettiin palvelussa työskenteleville ammattilaisille tehtävällä laadullisella tiedonkeruulomakkeella. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineiston pohjalta pyrittiin tunnistamaan mahdolliset nykyisen toimintamallin haasteet ja kehittämiskohteet. Tulosten perusteella laadittiin kehittämisehdotukset, joita yhteistyökumppani voi hyödyntää kehittämistoiminnassaan. In social and health care services there is continuously changes because services increase by customer`s needs and because of the development in digitalization and electronic services improves. Changes requires positive attitude and adaptability from the employees and sufficient change management skills from the supervisors. Digital assessment of the need for treatment service is provided by company X and purchased by company Y. The purpose of the service is to serve company Y`s private customers. The service develops and grows continuously because of the volume in customers increase and their service needs changes, so change management and employees change capability is current topic.
This thesis was implemented as applied qualitative research. The aim of the study was to investigate the current situation in change management in company X´s digital assessment of the need of treatment service. The purpose was to investigate from the company X`s employee point of view change management`s, change capability`s and attitudes current situation. The material was collected from the employees as qualitive data collection form. Theming was used as the analysis method. Based on the material the purpose was to identify possible challenges and development areas in current operating model. As the result was a proposal for developing methods, which the partner can exploit in its development activities in the future.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yritys X:n tuottaman digitaalisen hoidon tarpeen arvion palvelun muutoksen johtamisen tämänhetkistä tilannetta. Tarkoituksena oli selvittää palvelussa työskentelevien ammattilaisten näkökulmasta muutoskyvykkyyden ja muutosvalmiuden, sekä muutosjohtamisen tämänhetkistä tilaa. Aineistonkeruu toteutettiin palvelussa työskenteleville ammattilaisille tehtävällä laadullisella tiedonkeruulomakkeella. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineiston pohjalta pyrittiin tunnistamaan mahdolliset nykyisen toimintamallin haasteet ja kehittämiskohteet. Tulosten perusteella laadittiin kehittämisehdotukset, joita yhteistyökumppani voi hyödyntää kehittämistoiminnassaan.
This thesis was implemented as applied qualitative research. The aim of the study was to investigate the current situation in change management in company X´s digital assessment of the need of treatment service. The purpose was to investigate from the company X`s employee point of view change management`s, change capability`s and attitudes current situation. The material was collected from the employees as qualitive data collection form. Theming was used as the analysis method. Based on the material the purpose was to identify possible challenges and development areas in current operating model. As the result was a proposal for developing methods, which the partner can exploit in its development activities in the future.