Resilienssin vahvistaminen
Nylund, Joanna (2024)
Nylund, Joanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425551
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajalle (Humana Avopalvelut Oy) resilienssiä vahvistava koulutus. Koulutuksen tavoitteena oli vahvistaa yksilön resilienssiä. Koulutuksen tarkoituksena oli tuoda työkaluja, eli konkreettisia harjoituksia arkeen, joita voi soveltaa oman resilienssin vahvistamisen lisäksi myös asiakastyössä tai organisaation sisällä tiimeissä.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostui resilienssin määritelmästä sekä siihen liittyvien osatekijöiden avaamisesta. Teoriaperustassa pureuduttiin siihen, kuinka resilienssiä voi vahvistaa ja millaisilla käytännön harjoituksilla sitä voidaan tehdä. Tutkimuksellisen kehittämistyön puitteissa tehty kehittämistyö nojaa vahvasti teoriaperustaan sekä järjestelmälliseen kehittämisen prosessiin. Vahva teoreettinen pohja on edellytys puolueettomalle ja teoreettiseen tietämykseen pohjautuvaan tuotokseen.
Kehittämistyön tuloksena saatu tuotos oli resilienssiä vahvistava koulutus. Se sisältää tiiviin ja helposti ymmärrettävän teoriakatsauksen resilienssistä sekä useita käytännön harjoituksia resilienssin vahvistamiseksi. Resilienssin vahvistamisen koulutus nähtiin hyvänä kokonaisuutena, josta työntekijä voi ottaa itselleen sekä työhön tarvittavia työkaluja resilienssin vahvistamiseksi. Koulutus lisäsi myös osallistujien tietämystä resilienssistä ja kaikki osallistujat kokivat hyötyvänsä siitä. Resilienssi aiheena todettiin hyvin ajankohtaiseksi ja mielenkiintoiseksi. Sosiaalialalla kohdatut vaikeat tilanteet vaativat resilienssiä niin työntekijältä kuin asiakkaalta. Resilienssin vahvistaminen on hyvä keino vähentää voimakkaan stressin vaikutusta yksilöön. Resilienssin vahvistamista voi tarkastella myös perheiden näkökulmasta. Siihen perehtyminen ja jatkokehittäminen toisi lisää tietämystä sekä keinoja kohdata perheitä ja auttaa heitä vahvistamaan resilienssiä.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostui resilienssin määritelmästä sekä siihen liittyvien osatekijöiden avaamisesta. Teoriaperustassa pureuduttiin siihen, kuinka resilienssiä voi vahvistaa ja millaisilla käytännön harjoituksilla sitä voidaan tehdä. Tutkimuksellisen kehittämistyön puitteissa tehty kehittämistyö nojaa vahvasti teoriaperustaan sekä järjestelmälliseen kehittämisen prosessiin. Vahva teoreettinen pohja on edellytys puolueettomalle ja teoreettiseen tietämykseen pohjautuvaan tuotokseen.
Kehittämistyön tuloksena saatu tuotos oli resilienssiä vahvistava koulutus. Se sisältää tiiviin ja helposti ymmärrettävän teoriakatsauksen resilienssistä sekä useita käytännön harjoituksia resilienssin vahvistamiseksi. Resilienssin vahvistamisen koulutus nähtiin hyvänä kokonaisuutena, josta työntekijä voi ottaa itselleen sekä työhön tarvittavia työkaluja resilienssin vahvistamiseksi. Koulutus lisäsi myös osallistujien tietämystä resilienssistä ja kaikki osallistujat kokivat hyötyvänsä siitä. Resilienssi aiheena todettiin hyvin ajankohtaiseksi ja mielenkiintoiseksi. Sosiaalialalla kohdatut vaikeat tilanteet vaativat resilienssiä niin työntekijältä kuin asiakkaalta. Resilienssin vahvistaminen on hyvä keino vähentää voimakkaan stressin vaikutusta yksilöön. Resilienssin vahvistamista voi tarkastella myös perheiden näkökulmasta. Siihen perehtyminen ja jatkokehittäminen toisi lisää tietämystä sekä keinoja kohdata perheitä ja auttaa heitä vahvistamaan resilienssiä.