Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma - Case: Red Events Restaurants Oy
Svensk, Roni (2024)
Svensk, Roni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425582
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Red Events Restaurants Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda yritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Käytettäviksi sosiaalisen median kanaviksi valikoitui Instagram sekä TikTok. Tavoitteiksi asetettiin markkinointisuunnitelman avulla nostaa yrityksen tunnettuutta, myyntiä sekä luoda markkinoinnille jatkuvuutta. Suunnitelmasta täytyi tulla lisäksi sellainen, jonka muokkaaminen sekä päivittäminen vuosittain onnistuu sujuvasti mukaillen luotua pohjaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui digitaalisen markkinoinnin hyödyntämisestä liiketoiminnassa, markkinoinnin suunnittelusta, asiakkaiden segmentoinnista, markkinoinnin tavoitteista sekä markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin benchmarking menetelmää hyödyntäen. Benchmarking tutkimus tehtiin toimeksiantajan kymmenelle lähialueen kilpailijalle seuraten heidän Instagram sekä TikTok tilejä 80 päivän ajan. Benchmarkattavia teemoja sosiaalisen median käytössä olivat julkaisujen määrä, visuaalisuus, luovuus, yhtenäisyys sekä sisältö.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui sosiaalisen median markkinointisuunnitelma hyödyntäen vuosikello mallia. Vuosikelloon on ajoitettu tässä vaiheessa tiedossa olevat koko vuoden tapahtumat sekä toiminnot niiden ympärille. Suunnitelmaan on lisäksi luotu benchmarkingin pohjalta sisältöideoita sekä ehdotuksia sosiaalisen median kanavien julkaisujen tyyleihin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui digitaalisen markkinoinnin hyödyntämisestä liiketoiminnassa, markkinoinnin suunnittelusta, asiakkaiden segmentoinnista, markkinoinnin tavoitteista sekä markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin benchmarking menetelmää hyödyntäen. Benchmarking tutkimus tehtiin toimeksiantajan kymmenelle lähialueen kilpailijalle seuraten heidän Instagram sekä TikTok tilejä 80 päivän ajan. Benchmarkattavia teemoja sosiaalisen median käytössä olivat julkaisujen määrä, visuaalisuus, luovuus, yhtenäisyys sekä sisältö.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui sosiaalisen median markkinointisuunnitelma hyödyntäen vuosikello mallia. Vuosikelloon on ajoitettu tässä vaiheessa tiedossa olevat koko vuoden tapahtumat sekä toiminnot niiden ympärille. Suunnitelmaan on lisäksi luotu benchmarkingin pohjalta sisältöideoita sekä ehdotuksia sosiaalisen median kanavien julkaisujen tyyleihin.