Myyjän perehdytysprosessin kehittäminen erikoisvähittäiskaupan yrityksessä
Hurskainen, Sara (2024)
Hurskainen, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725741
Tiivistelmä
Perehdyttäminen on yksi organisaatioiden tärkeimpiä ja kalleimpia prosesseja, joka on parhaimmillaan mahtava kilpailuetu työntekijämarkkinoilla. Tutkimuksien mukaan monet yritykset ovat sitä mieltä, että perehdytys on tällä hetkellä yksi tärkeimmistä kehityskohteista organisaatioissa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on yksi niistä organisaatioista, jotka ovat huomanneet tarpeen kehittää perehdytysprosessiaan työntekijälähtöisemmäksi. Tavoitteena oli selvittää yrityksessä alle vuoden työsuhteessa olleiden myyjien ajatuksia nykyisestä perehdytysprosessista sekä kerätä heiltä tietoa kehitysideoista liittyen perehdyttämiseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu perehdyttämiseen ja perehdytysprosessin kehittämiseen. Lisäksi tarkastellaan erikoisvähittäiskaupan toimialan ja kansainvälisesti toimivan yrityksen vaikutusta perehdyttämiseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimus suoritettiin kokonaisotantana ja kohdejoukkona oli viimeisen vuoden sisään aloittaneet ja edelleen työsuhteessa olevat erikoisvähittäiskaupan myyjät kaikissa toimeksiantajan työskentelymaissa. Verkkokyselylomake laadittiin kolmella eri kielellä, jotta kaikilla oli mahdollisuus vastata kyselyyn omalla äidinkielellään. Kysely toteutettiin maalis-huhtikuun vaihteessa 2024 ja vastauksia saatiin 129 kpl. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 26,9 %.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin myyjien kokevan perehdytyksen pääsääntöisesti melko hyväksi. Perehdytyksen eri osa-alueilla ja työskentelymaiden välillä oli hieman eroavaisuuksia. Tutkimuskysymysten keskiarvot asettuivat välille 2,7–3,8, kun korkein mahdollinen keskiarvo oli neljä. Tutkimuksen tulosten ja teorian pohjalta laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia toimeksiantajalle, joilla toimeksiantaja voi lähteä kehittämään myyjien perehdytysprosessia. Oleellisimmat kehitysehdotukset koskevat ohjeiden ja muiden tukimateriaalien päivittämistä, mentoritoiminnan aloittamista osana perehdytystä sekä verkkokurssien luomista tuotetietouden kasvattamiseksi. Tutkimuksen tuloksista hyötyy toimeksiantajan lisäksi esihenkilöt, ketkä haluavat pohtia omaa perehdytystyötänsä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu perehdyttämiseen ja perehdytysprosessin kehittämiseen. Lisäksi tarkastellaan erikoisvähittäiskaupan toimialan ja kansainvälisesti toimivan yrityksen vaikutusta perehdyttämiseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimus suoritettiin kokonaisotantana ja kohdejoukkona oli viimeisen vuoden sisään aloittaneet ja edelleen työsuhteessa olevat erikoisvähittäiskaupan myyjät kaikissa toimeksiantajan työskentelymaissa. Verkkokyselylomake laadittiin kolmella eri kielellä, jotta kaikilla oli mahdollisuus vastata kyselyyn omalla äidinkielellään. Kysely toteutettiin maalis-huhtikuun vaihteessa 2024 ja vastauksia saatiin 129 kpl. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 26,9 %.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin myyjien kokevan perehdytyksen pääsääntöisesti melko hyväksi. Perehdytyksen eri osa-alueilla ja työskentelymaiden välillä oli hieman eroavaisuuksia. Tutkimuskysymysten keskiarvot asettuivat välille 2,7–3,8, kun korkein mahdollinen keskiarvo oli neljä. Tutkimuksen tulosten ja teorian pohjalta laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia toimeksiantajalle, joilla toimeksiantaja voi lähteä kehittämään myyjien perehdytysprosessia. Oleellisimmat kehitysehdotukset koskevat ohjeiden ja muiden tukimateriaalien päivittämistä, mentoritoiminnan aloittamista osana perehdytystä sekä verkkokurssien luomista tuotetietouden kasvattamiseksi. Tutkimuksen tuloksista hyötyy toimeksiantajan lisäksi esihenkilöt, ketkä haluavat pohtia omaa perehdytystyötänsä.