Raideliikenteen riskiperusteisen valvonnan kehitystyö
Anttila, Janne (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725738
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opinnäytetyön toimeksiantajan Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) raideliikenteen riskiperusteista valvontaa. Työn tarkoituksena oli luoda käyttöönotettava riskiperusteisen valvonnan työkalu. Kehitetty työkalu luokittelee tietyn toimijajoukon riskiperusteiseen järjestykseen määrittelemällä erilaisia riskitasoon vaikuttavia tekijöitä. Työkalun avulla muodostetaan yksi versio toimijoiden valvontaprioriteetista arvioidun kokonaisriskin perusteella.
Työn tietoperusta koostui kolmesta pääosasta: aiempi tutkimus liikennejärjestelmän riskiperusteisesta valvonnasta, riskiperusteisen järjestelmän luomiseen liittyvä teoria ja lainsäädännön vaatimukset. Lisäksi tietoperustaa laajennettiin haastattelemalla valvonnan asiantuntijoita sekä analysoimalla EU-maiden valvontastrategioita. Tietoperustan laajentamiseen käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä aineistopohjaista sisällönanalyysia.
Työn tuloksena luotiin Excel-pohjainen työkalu, joka koostuu kuudesta välilehdestä: valvovan viranomaisen perustiedot, toimijan tyyppi, toimijoiden poikkeamatiedot, tiedot toimijan muista luvista ja valvonnoista, aiemman valvonnan tiedot sekä toimijoiden yhteenveto. Välilehdillä on riskitasoon vaikuttavia tietokenttiä, joiden vaikutusta lopulliseen riskiarvioon voi muokata muuttamalla painotusta. Viimeisellä välilehdellä tulokset lasketaan yhteen ja saadaan jokaiselle toimijalle oma viitearvo, jota voi vertailla toimijoiden välillä.
Työkalu tehtiin tiiviissä yhteistyössä tilaajan kanssa. Työkalun ensimmäinen versio suunniteltiin rautatieyritysten ja rautatieliikenteen harjoittajien valvonnan kohdentamiseen. Työkalua on mahdollista laajentaa eri toimintoja koskevaksi sekä Traficomissa että muissa EU-valtioissa. Työkalu täyttää työlle asetetut tavoitteet, mutta jatkokehitys jää hyvin tärkeäksi elementiksi. Työkalua rakentaessa huomioitiin haastatteluiden ja valvontastrategioiden analyysi, lainsäädännön edellytykset sekä riskiperusteisen järjestelmän kehittämisen vaiheet. The purpose of this thesis was to improve the risk-based supervision of rail transport conducted by the commissioning party of the thesis, the Finnish Transport and Communications Agency (Traficom). The objective of this thesis was to create a tool for risk-based supervision. The created tool categorises a specific group of actors in a risk-based order, by defining various characteristics that affect the risk level of the actors. With the tool, one version of the supervision priority of operators is formed based on the estimated total risk.
The theoretical framework of the thesis consisted of three main sections: previous research on risk-based supervision of transport systems, theory related to developing a risk-based system, and the requirements of the legislation. In addition to these, the theoretical framework was expanded by interviewing experts of rail supervision and by analyzing the supervision strategies of the EU countries. Semi-structured thematic interviews and data-based content analysis were used to analyze the data.
As a final product of the thesis, an Excel-based tool was developed. The tool consists of six tabs that are: basic data about the supervising authority, type of operators, deficiency data about operators, data about the other permits and supervision of operators, data about previous supervision of operators and a summary of operators. The tabs have data fields that affect the risk level. The effect of each data field on the final risk assessment can be modified by changing the weighting factor. Under the last tab, the results are added up and each operator gets its own reference value, and the values can be compared between operators.
The tool was developed in close cooperation with the commissioning party of this thesis, Traficom. The first version of the tool was designed to target the supervision of railway undertakings. It is possible to expand the tool to cover different functions both in Traficom and in other EU countries. The tool fullfills the objectives set for the thesis but further development remains an important element. When building the tool, the analysis of interviews and supervision strategies, the requirements of legislation and the stages of developing a risk-based system were taken into account.
Työn tietoperusta koostui kolmesta pääosasta: aiempi tutkimus liikennejärjestelmän riskiperusteisesta valvonnasta, riskiperusteisen järjestelmän luomiseen liittyvä teoria ja lainsäädännön vaatimukset. Lisäksi tietoperustaa laajennettiin haastattelemalla valvonnan asiantuntijoita sekä analysoimalla EU-maiden valvontastrategioita. Tietoperustan laajentamiseen käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä aineistopohjaista sisällönanalyysia.
Työn tuloksena luotiin Excel-pohjainen työkalu, joka koostuu kuudesta välilehdestä: valvovan viranomaisen perustiedot, toimijan tyyppi, toimijoiden poikkeamatiedot, tiedot toimijan muista luvista ja valvonnoista, aiemman valvonnan tiedot sekä toimijoiden yhteenveto. Välilehdillä on riskitasoon vaikuttavia tietokenttiä, joiden vaikutusta lopulliseen riskiarvioon voi muokata muuttamalla painotusta. Viimeisellä välilehdellä tulokset lasketaan yhteen ja saadaan jokaiselle toimijalle oma viitearvo, jota voi vertailla toimijoiden välillä.
Työkalu tehtiin tiiviissä yhteistyössä tilaajan kanssa. Työkalun ensimmäinen versio suunniteltiin rautatieyritysten ja rautatieliikenteen harjoittajien valvonnan kohdentamiseen. Työkalua on mahdollista laajentaa eri toimintoja koskevaksi sekä Traficomissa että muissa EU-valtioissa. Työkalu täyttää työlle asetetut tavoitteet, mutta jatkokehitys jää hyvin tärkeäksi elementiksi. Työkalua rakentaessa huomioitiin haastatteluiden ja valvontastrategioiden analyysi, lainsäädännön edellytykset sekä riskiperusteisen järjestelmän kehittämisen vaiheet.
The theoretical framework of the thesis consisted of three main sections: previous research on risk-based supervision of transport systems, theory related to developing a risk-based system, and the requirements of the legislation. In addition to these, the theoretical framework was expanded by interviewing experts of rail supervision and by analyzing the supervision strategies of the EU countries. Semi-structured thematic interviews and data-based content analysis were used to analyze the data.
As a final product of the thesis, an Excel-based tool was developed. The tool consists of six tabs that are: basic data about the supervising authority, type of operators, deficiency data about operators, data about the other permits and supervision of operators, data about previous supervision of operators and a summary of operators. The tabs have data fields that affect the risk level. The effect of each data field on the final risk assessment can be modified by changing the weighting factor. Under the last tab, the results are added up and each operator gets its own reference value, and the values can be compared between operators.
The tool was developed in close cooperation with the commissioning party of this thesis, Traficom. The first version of the tool was designed to target the supervision of railway undertakings. It is possible to expand the tool to cover different functions both in Traficom and in other EU countries. The tool fullfills the objectives set for the thesis but further development remains an important element. When building the tool, the analysis of interviews and supervision strategies, the requirements of legislation and the stages of developing a risk-based system were taken into account.