"Kiitos, että luotat." Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö kouluvalmentajan työstä
Virtanen, Tiia (2024)
Virtanen, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725747
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kouluvalmentajan työtehtäviä perusopetuksessa yläkoulussa sekä tuoda esiin niiden monimuotoisuutta ja työn asemaa kouluyhteisössä. Tavoitteenani oman ammatillisen kehittymisen ja kasvun lisäksi oli kehittää kouluvalmentajan työnkuvaa osana opiskeluhuollon kokonaisuutta. Tärkeänä näkökulmana oli yhteisöllinen työskentely. Toteutin opinnäytetyön Tervakosken yhteiskoulussa työssäni koulu- ja voimavaravalmentajana.
Opinnäytetyössä hyödynsin monialaisesti yhteisöllisen työskentelyn tietoperustaa, jota sovitin aktiivisesti kouluympäristön toimintamahdollisuuksiin. Teoreettisessa viitekehyksessä painottuivat yhteisöt ja yhteisöissä tehtävä työ. Koulukontekstissa tietoperustaan yhdistyivät sosiaalisen ja kasvatuksellisen toiminnan sekä kouluun kiinnittymisen ja osallisuuden näkökulmat. Raportoin työtäni suunnitelmavaiheessa muodostamieni tavoitteiden pohjalta viikoittain etenevänä prosessina kahdeksan viikon ajanjaksolla. Päiväkirjaraportointivaiheen rungon muodostivat päivittäiset kirjaukset ja viikkoanalyysit, jotka veivät opinnäytetyöprosessia eteenpäin.
Opinnäytetyö osoitti, että kouluvalmentajan työtehtävät ovat osa ennaltaehkäisevää työtä kouluympäristössä, jossa työntekijän oma osaaminen ja ammatillinen työote korostuvat. Työn ydin on yhteisöllinen työ, joka tukee osaltaan opetuksen järjestäjän ja koulun velvollisuuksia. Opinnäytetyötä voi hyödyntää paikallisesti toimeksiantajan ja kouluyhteisön tasolla, sillä se osoitti kouluvalmentajan työtehtävien mahdollisuudet sekä niiden luontevan sijoittumisen osana opiskeluhuoltoa. Näin kouluvalmentajatyön kiinnittämistä osaksi yhteisöllisen työn rakenteita voidaan pitää perusteltuna. Lisäksi se voi olla merkityksellistä työn tuloksellisuuden ja jatkuvuuden kannalta. Tietoja voidaan hyödyntää myös laajemmin kouluvalmentajan työtä kehitettäessä, sillä opinnäytetyö sisältää vahvan toimivien työskentelytapojen analysoimisen näkökulman. The purpose of this diary thesis was to describe the assignments of a school coach in basic education in the upper comprehensive school and to present their diversity and the position of the job in the school community. My goal, in addition to my own professional development and growth, was to develop the job description of a school coach as a part of the student welfare. Community work was an important perspective. I worked with the thesis at Tervakoski yhteiskoulu in my job as a school and resource coach.
In the thesis I used the knowledge base of multidisciplinary community work, which I actively adapted to the operational possibilities of the school environment. The theoretical framework emphasized communities and the work there. In the school context the knowledge base combined the perspectives of social and educational activities as well as school attachment and participation. I reported my work based on the goals I formed during the planning phase as a weekly progressing process over an eight-week period. The basis of the diary were the daily entries and weekly analyses, which took the thesis process forward.
The thesis showed that the assignments of a school coach are a part of preventive work in a school environment, where the employee's own competence and professional approach are emphasized. The core of the work is community work, which for it’s part supports the responsibilities of the education organizer and the school. The information of the thesis can be locally used by the commissioner and by the school community in general, as it showed the possibilities of the school coach's work and the natural placement of the work as a part of student welfare. In this way, attaching the work of school coaches, as a part of the structures of community work in schools, can be seen as justified. In addition, it can be relevant for the effectiveness and the continuity of the work. The information can also be used more widely when developing the work of school coaches, because the thesis includes a strong perspective analysis of effective working ways.
Opinnäytetyössä hyödynsin monialaisesti yhteisöllisen työskentelyn tietoperustaa, jota sovitin aktiivisesti kouluympäristön toimintamahdollisuuksiin. Teoreettisessa viitekehyksessä painottuivat yhteisöt ja yhteisöissä tehtävä työ. Koulukontekstissa tietoperustaan yhdistyivät sosiaalisen ja kasvatuksellisen toiminnan sekä kouluun kiinnittymisen ja osallisuuden näkökulmat. Raportoin työtäni suunnitelmavaiheessa muodostamieni tavoitteiden pohjalta viikoittain etenevänä prosessina kahdeksan viikon ajanjaksolla. Päiväkirjaraportointivaiheen rungon muodostivat päivittäiset kirjaukset ja viikkoanalyysit, jotka veivät opinnäytetyöprosessia eteenpäin.
Opinnäytetyö osoitti, että kouluvalmentajan työtehtävät ovat osa ennaltaehkäisevää työtä kouluympäristössä, jossa työntekijän oma osaaminen ja ammatillinen työote korostuvat. Työn ydin on yhteisöllinen työ, joka tukee osaltaan opetuksen järjestäjän ja koulun velvollisuuksia. Opinnäytetyötä voi hyödyntää paikallisesti toimeksiantajan ja kouluyhteisön tasolla, sillä se osoitti kouluvalmentajan työtehtävien mahdollisuudet sekä niiden luontevan sijoittumisen osana opiskeluhuoltoa. Näin kouluvalmentajatyön kiinnittämistä osaksi yhteisöllisen työn rakenteita voidaan pitää perusteltuna. Lisäksi se voi olla merkityksellistä työn tuloksellisuuden ja jatkuvuuden kannalta. Tietoja voidaan hyödyntää myös laajemmin kouluvalmentajan työtä kehitettäessä, sillä opinnäytetyö sisältää vahvan toimivien työskentelytapojen analysoimisen näkökulman.
In the thesis I used the knowledge base of multidisciplinary community work, which I actively adapted to the operational possibilities of the school environment. The theoretical framework emphasized communities and the work there. In the school context the knowledge base combined the perspectives of social and educational activities as well as school attachment and participation. I reported my work based on the goals I formed during the planning phase as a weekly progressing process over an eight-week period. The basis of the diary were the daily entries and weekly analyses, which took the thesis process forward.
The thesis showed that the assignments of a school coach are a part of preventive work in a school environment, where the employee's own competence and professional approach are emphasized. The core of the work is community work, which for it’s part supports the responsibilities of the education organizer and the school. The information of the thesis can be locally used by the commissioner and by the school community in general, as it showed the possibilities of the school coach's work and the natural placement of the work as a part of student welfare. In this way, attaching the work of school coaches, as a part of the structures of community work in schools, can be seen as justified. In addition, it can be relevant for the effectiveness and the continuity of the work. The information can also be used more widely when developing the work of school coaches, because the thesis includes a strong perspective analysis of effective working ways.