Alkuopetusikäisen minäkuvan ja itsetunnon tukeminen: materiaali ryhmänohjaukseen
Holmstedt, Ulla (2024)
Holmstedt, Ulla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092925777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092925777
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ryhmänohjausmateriaali ja pitää kuudelle eri ryhmälle 45 minuuttia kestäviä ryhmänohjaustuokiota alakoulun monialaisten oppiaineiden aihekokonaisuuteen liittyen. Keväällä 2024 Hakalantalon koulussa oli 1–2-luokkalaisilla monialaisten oppiaineiden kokonaisuuden aiheena Minä ihminen. Tähän kokonaisuuteen kehitettiin materiaalia, joka käsittelee lapsen hyvän itsetunnon ja positiivisen minäkuvan tukemista sekä toteutettiin kuusi oppitunnin mittaista ryhmänohjausta, joiden tarkoituksena oli saada lapset ymmärtämään ihmisten erilaisuuden myönteiset puolet ja hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Tavoitteena oli tuottaa materiaali koulun käytettäväksi tulevaisuutta varten.
Teoreettiseen viitekehykseen koottiin tietoa minäkuvan ja itsetunnon käsitteistä sekä niiden vaikutuksesta yksilön hyvinvointiin. Se sisältää myös tietoa alkuopetusikäisten ominaispiirteistä sekä hyvän ryhmänohjauksen ominaisuuksista. Tätä teoriapohjaa hyödynnettiin materiaalin suunnittelussa.
Lapset oppivat erilaisilla tavoilla. Tämän vuoksi kehitetty ryhmänohjausmateriaali sisältää pohdintaa, juttelua, tarinan kuuntelua sekä askartelua. Materiaalia kehitettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimuskysymyksinä oli, miten hyvin materiaali sopii monialaisten kokonaisuuteen sekä miten hyvin se toimii alkuopetusikäisillä. Alkuopetuksen opettajille annettiin suunniteltu materiaali tutustumista varten, minkä jälkeen heille lähetettiin kyselylomake anonyymisti vastattavaksi. Materiaalin kehittämisessä hyödynnettiin myös havainnointia, joka tapahtui opinnäytetyön tekijän toimesta hänen pitämissään ryhmänohjauksissa.
Laadullisen tutkimuksen keinoin saatiin varmuus materiaalin toimivuudesta kyseiselle ikäryhmälle sekä soveltuvuudesta osana monialaista oppimiskokonaisuutta. Materiaali todettiin hyödylliseksi, tosin arviot sen innovatiivisuudesta ja uutuusarvosta jäivät vähäisiksi. Materiaalia pystyy hyödyntämään tulevaisuudessa vastaavien monialaisten kokonaisuuksien osana tai itsenäisenä oppituntina. The purpose of this thesis was to design a group guidance material and to hold 45-minute-long group guidance sessions for six diverse groups. These group guidance sessions were a part of the multidisciplinary studies in a primary school. The subject of the multidisciplinary studies for the first and second graders at Hakalantalo school in the spring of 2024 was “Me, human”. Material for this whole was developed to support children’s good self-esteem and positive self-image. Also, six lesson-long group guidance sessions were held aiming to help children understand the positive aspects of people’s differences and accept themselves as they are. The goal was to produce material for future use in the school.
Information about the concepts of self-image ang self -esteem was collected for the theoretical framework, including their impact on an individual’s well-being. The framework also contains information about the characteristic features of children in early education and the qualities of a good group guidance session. This theoretical framework was used to design the material.
Children learn in different ways, which is why the designed group guidance material includes activities such as reflecting, chatting, listening to a story, and crafting. The material was developed using qualitative research methods. The research questions were, how well the mate rial suits the whole of the multidisciplinary studies and how well it works with the first and second graders. Primary education teachers were given the material for review, after which they received a questionnaire for anonymous feedback. Observation was also used to develop the material. The observation took place in group guidance sessions by the thesis author.
Through the qualitative research methods, the validity of the material’s functionality for the age group in question and suitability for the whole of the multidisciplinary studies was confirmed. The material was stated as useful, although the estimations of its innovativeness and novelty value remained modest. The material can be used in the future as a part of similar multidisciplinary studies or as an independent lesson.
Teoreettiseen viitekehykseen koottiin tietoa minäkuvan ja itsetunnon käsitteistä sekä niiden vaikutuksesta yksilön hyvinvointiin. Se sisältää myös tietoa alkuopetusikäisten ominaispiirteistä sekä hyvän ryhmänohjauksen ominaisuuksista. Tätä teoriapohjaa hyödynnettiin materiaalin suunnittelussa.
Lapset oppivat erilaisilla tavoilla. Tämän vuoksi kehitetty ryhmänohjausmateriaali sisältää pohdintaa, juttelua, tarinan kuuntelua sekä askartelua. Materiaalia kehitettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimuskysymyksinä oli, miten hyvin materiaali sopii monialaisten kokonaisuuteen sekä miten hyvin se toimii alkuopetusikäisillä. Alkuopetuksen opettajille annettiin suunniteltu materiaali tutustumista varten, minkä jälkeen heille lähetettiin kyselylomake anonyymisti vastattavaksi. Materiaalin kehittämisessä hyödynnettiin myös havainnointia, joka tapahtui opinnäytetyön tekijän toimesta hänen pitämissään ryhmänohjauksissa.
Laadullisen tutkimuksen keinoin saatiin varmuus materiaalin toimivuudesta kyseiselle ikäryhmälle sekä soveltuvuudesta osana monialaista oppimiskokonaisuutta. Materiaali todettiin hyödylliseksi, tosin arviot sen innovatiivisuudesta ja uutuusarvosta jäivät vähäisiksi. Materiaalia pystyy hyödyntämään tulevaisuudessa vastaavien monialaisten kokonaisuuksien osana tai itsenäisenä oppituntina.
Information about the concepts of self-image ang self -esteem was collected for the theoretical framework, including their impact on an individual’s well-being. The framework also contains information about the characteristic features of children in early education and the qualities of a good group guidance session. This theoretical framework was used to design the material.
Children learn in different ways, which is why the designed group guidance material includes activities such as reflecting, chatting, listening to a story, and crafting. The material was developed using qualitative research methods. The research questions were, how well the mate rial suits the whole of the multidisciplinary studies and how well it works with the first and second graders. Primary education teachers were given the material for review, after which they received a questionnaire for anonymous feedback. Observation was also used to develop the material. The observation took place in group guidance sessions by the thesis author.
Through the qualitative research methods, the validity of the material’s functionality for the age group in question and suitability for the whole of the multidisciplinary studies was confirmed. The material was stated as useful, although the estimations of its innovativeness and novelty value remained modest. The material can be used in the future as a part of similar multidisciplinary studies or as an independent lesson.