Asiakastyytyväisyyskysely Nivalan terveyskeskuksen päivystys- ja ajanvarausvastaanotolla
Kiviniemi, Eila; Minkkinen, Raisa (2008)
Kiviniemi, Eila
Minkkinen, Raisa
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025817
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa asiakastyytyväisyyttä Nivalan terveyskeskuksen päivystys- ja ajanvarausvastaanotoilla uuden ilmoittautumiskäytännön toimivuuden osalta. Ilmoittautuminen tapahtuu kahdessa tarkoitukseen varatussa huoneessa niin sanotun ilmoittautumisluukun sijaan. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin asiakkaiden mielipiteitä toiminnan kehittämisestä. Kehittämistehtävän aiheen saimme käytännön työelämästä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten asiakkaat kokevat uuden ilmoittautumiskäytännön toimivuuden.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Aineisto koottiin 27. 29.1.2008 välisenä aikana. Kyselylomake tarjottiin kaikille niille henkilöille, jotka kävivät kyseisenä aikana terveyskeskuksessa, ja joiden oli määrä ilmoittautua päivystyksen tai kiireettömän ajanvarauksen ilmoittautumishuoneessa. Vastauksia saimme 102, joista hyväksyttiin 94 kappaletta. Kysymykset analysoitiin SPSS 15.0 for Windows -ohjelmalla ja avoin kysymys sisällön analyysilla.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä opastukseen ja ilmoittautumishuoneiden löytymiseen. Uudessa toimintamallissa yksilöllinen palvelu ja salassapitovelvollisuus toteutuivat hyvin. Ongelmalliseksi asiakkaat kokivat päivystyksen ilmoittautumishuoneen sijainnin. Tutkimuksesta voidaan tehdä se johtopäätös, että asiakkaat kokivat uuden toimintamallin hyvänä ratkaisuna.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Aineisto koottiin 27. 29.1.2008 välisenä aikana. Kyselylomake tarjottiin kaikille niille henkilöille, jotka kävivät kyseisenä aikana terveyskeskuksessa, ja joiden oli määrä ilmoittautua päivystyksen tai kiireettömän ajanvarauksen ilmoittautumishuoneessa. Vastauksia saimme 102, joista hyväksyttiin 94 kappaletta. Kysymykset analysoitiin SPSS 15.0 for Windows -ohjelmalla ja avoin kysymys sisällön analyysilla.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä opastukseen ja ilmoittautumishuoneiden löytymiseen. Uudessa toimintamallissa yksilöllinen palvelu ja salassapitovelvollisuus toteutuivat hyvin. Ongelmalliseksi asiakkaat kokivat päivystyksen ilmoittautumishuoneen sijainnin. Tutkimuksesta voidaan tehdä se johtopäätös, että asiakkaat kokivat uuden toimintamallin hyvänä ratkaisuna.