Näyttelijäntyön teorioita ja näytteleminen demosteatterissa
Hautala, Hanna (2008)
Hautala, Hanna
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025820
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte käsittelee näyttelijäntyötä teatterimuodossa nimeltä Demosteatteri. Demosteatteri yhdistää perinteistä, tekstilähtöistä teatteria, improvisaatiota ja forumteatteria.
Demosteatterin näyttelijäntyön elementtejä on verrattu Robert Cohenin, Keith Johnstonen ja Augusto Boalin näyttelijäntyön teorioihin. Tutkielmassa on myös kokemusperäiset esimerkit tekstilähtöisestä teatterista ja improvisaatiosta.
Demosteatterin esitystä Putka esitettiin syksyllä 2007 Kokkolassa. Putkasta tehtyä oppimispäiväkirjaa ja kyselylomakkeita kanssanäyttelijöille on käytetty pohjamateriaalina tässä tutkielmassa.
Tutkittaessa näyttelemisen luonnetta Demosteatterissa nousi esiin neljää tärkeää vaikuttajaa. Ensiksikin näyttelijän täytyy muistaa monta asiaa koko ajan, toiseksi, hänen täytyy olla kontaktissa muiden näyttelijöiden kanssa ja kolmanneksi, improvisoida kyseisen teatterimuodon rakenteiden sisällä. Lopuksi, yhteisöillä, joissa Demosteatteri esiintyi, oli suuri vaikutus näyttelijöihin.
Opinnäytteessäni tulin johtopäätökseen, että teatteri-ilmaisun ohjaajan tietotaidolla on mahdollista kehittää valmiille yhteisöille vastaavia, yleisöä turvallisesti osallistavia produktioita.
Demosteatterin näyttelijäntyön elementtejä on verrattu Robert Cohenin, Keith Johnstonen ja Augusto Boalin näyttelijäntyön teorioihin. Tutkielmassa on myös kokemusperäiset esimerkit tekstilähtöisestä teatterista ja improvisaatiosta.
Demosteatterin esitystä Putka esitettiin syksyllä 2007 Kokkolassa. Putkasta tehtyä oppimispäiväkirjaa ja kyselylomakkeita kanssanäyttelijöille on käytetty pohjamateriaalina tässä tutkielmassa.
Tutkittaessa näyttelemisen luonnetta Demosteatterissa nousi esiin neljää tärkeää vaikuttajaa. Ensiksikin näyttelijän täytyy muistaa monta asiaa koko ajan, toiseksi, hänen täytyy olla kontaktissa muiden näyttelijöiden kanssa ja kolmanneksi, improvisoida kyseisen teatterimuodon rakenteiden sisällä. Lopuksi, yhteisöillä, joissa Demosteatteri esiintyi, oli suuri vaikutus näyttelijöihin.
Opinnäytteessäni tulin johtopäätökseen, että teatteri-ilmaisun ohjaajan tietotaidolla on mahdollista kehittää valmiille yhteisöille vastaavia, yleisöä turvallisesti osallistavia produktioita.