Perhepäivähoitajien hiljaisen tiedon siirtyminen Keski-Pohjanmaan alueella
Alho, Heli-Leena (2008)
Alho, Heli-Leena
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125879
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on saanut alkunsa tekijän omasta mielenkiinnosta varhaiskasvatusta kohtaan. Aihe on peräisin Keski-Pohjanmaalla alueella olleesta Perhepäivähoidon ammattikuvan ja työn kehittäminen -hankkeesta, jonka yhtenä tavoitteena on perhepäivähoitajien hiljaisen tiedon siirtäminen. Opinnäytetyö on tehty kyseisen hankkeen puitteissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa miten hiljainen tieto siirtyy perhepäivähoitajien keskuudessa Keski-Pohjanmaalla. Tavoitteena on myös selvittää miten hiljaisen tiedon siirtymistä voisi tukea. Hiljaisen tiedon siirtymisessä voitaisiin hyödyntää mallittamista ja mentorointia. Mallittaminen on keino, jolla osaaja saadaan siirtämään hiljaista tietoaan muille. Mentorointi on kehittävä vuorovaikutussuhde, jossa kokeneempi työntekijä ohjaa ja tukee vasta työnsä aloittanutta työntekijää.
Opinnäytetyöhön sisältyy kysely, joka on tehty Keski-Pohjanmaan alueella työskenteleville perhepäivähoitajille. Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua kyselylomaketta, jossa oli sekä avoimia, että monivalintakysymyksiä. Kysely lähetettiin satunnaisotannalla valituiksi tulleille 60 perhepäivähoitajalle. Kyselyyn vastasi 29 perhepäivähoitajaa.
Kyselytulosten perusteella perhepäivähoitajien hiljaisen tiedon siirtymistä tulee tukea. Tutkimukseen osallistuneista perhepäivähoitajista suurin osa on jo pitkään työskennelleitä ja osa heistä on jo eläköitymisen kynnyksellä, joten olisi tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että heidän laaja tietämyksensä saataisiin myös muiden tietoon, eritoten nuoremman sukupolven hoitajien tietoon.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa miten hiljainen tieto siirtyy perhepäivähoitajien keskuudessa Keski-Pohjanmaalla. Tavoitteena on myös selvittää miten hiljaisen tiedon siirtymistä voisi tukea. Hiljaisen tiedon siirtymisessä voitaisiin hyödyntää mallittamista ja mentorointia. Mallittaminen on keino, jolla osaaja saadaan siirtämään hiljaista tietoaan muille. Mentorointi on kehittävä vuorovaikutussuhde, jossa kokeneempi työntekijä ohjaa ja tukee vasta työnsä aloittanutta työntekijää.
Opinnäytetyöhön sisältyy kysely, joka on tehty Keski-Pohjanmaan alueella työskenteleville perhepäivähoitajille. Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua kyselylomaketta, jossa oli sekä avoimia, että monivalintakysymyksiä. Kysely lähetettiin satunnaisotannalla valituiksi tulleille 60 perhepäivähoitajalle. Kyselyyn vastasi 29 perhepäivähoitajaa.
Kyselytulosten perusteella perhepäivähoitajien hiljaisen tiedon siirtymistä tulee tukea. Tutkimukseen osallistuneista perhepäivähoitajista suurin osa on jo pitkään työskennelleitä ja osa heistä on jo eläköitymisen kynnyksellä, joten olisi tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että heidän laaja tietämyksensä saataisiin myös muiden tietoon, eritoten nuoremman sukupolven hoitajien tietoon.