Ohjaajan päiväkirja : psyykkisen turvallisuuden merkitys lastensuojelun sijaishuollossa toteutuvassa työssä
Lehtomäki-Tynjälä, Marika (2024)
Lehtomäki-Tynjälä, Marika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125913
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä tarkasteltiin psyykkisen turvallisuuden merkitystä lastensuojelun sijaishuollon asuinyksikössä toteutuvassa työssä. Opinnäytetyön tavoite oli tukea asuinyksikön työyhteisön ammatillista kehitystä korostamalla psyykkisen turvallisuuden merkitystä osana lapsen hyvinvointia. Opinnäytetyön toimeksiantajana ja työelämän yhteistyökumppanina toimi työnantajani, Familar Oy.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli autoetnografia. Tutkimus toteutui kirjallisen päiväkirjaraportoinnin avulla lastensuojelun sijaishuollon asuinyksikössä kahdeksan viikon aikana. Opinnäytetyön jokaiselle viikolle oli määritelty teema, jonka näkökulmasta päiväkirjaraportointiin kirjattiin työvuoroissa toteutuneet havainnot lapsen psyykkisestä turvallisuudesta. Jokaisen viikon päätteeksi koostettiin viikkoanalyysi, jossa autoetnografian avulla kootulle tutkimusmateriaalille rakennettiin tietoperustaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikirjallisuuden, sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavien lakien, traumainformoidun työotteen sekä asuinyksikössä toteutuvan hoitomallin avulla.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön kokonaisuus kehittää työyhteisön traumatietoisuutta, ja luo siten lapselle turvallista kasvuympäristöä. Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä tarkasteltu traumainformoitu työote voi avata sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilölle uudenlaisen näkökulman lapsen psyykkisen turvallisuuden huomioimiseen ja sen merkitykseen.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli autoetnografia. Tutkimus toteutui kirjallisen päiväkirjaraportoinnin avulla lastensuojelun sijaishuollon asuinyksikössä kahdeksan viikon aikana. Opinnäytetyön jokaiselle viikolle oli määritelty teema, jonka näkökulmasta päiväkirjaraportointiin kirjattiin työvuoroissa toteutuneet havainnot lapsen psyykkisestä turvallisuudesta. Jokaisen viikon päätteeksi koostettiin viikkoanalyysi, jossa autoetnografian avulla kootulle tutkimusmateriaalille rakennettiin tietoperustaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikirjallisuuden, sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavien lakien, traumainformoidun työotteen sekä asuinyksikössä toteutuvan hoitomallin avulla.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön kokonaisuus kehittää työyhteisön traumatietoisuutta, ja luo siten lapselle turvallista kasvuympäristöä. Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä tarkasteltu traumainformoitu työote voi avata sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilölle uudenlaisen näkökulman lapsen psyykkisen turvallisuuden huomioimiseen ja sen merkitykseen.