"Välipalalla on väliä" : markkinatutkimus Wild & Berg -yrityksen välipaloista
Nordbäck, Susanne (2024)
Nordbäck, Susanne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100225962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100225962
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Wild & Berg. Tarkoituksena oli selvittää, mitä asiakkaat ajattelevat nimistä Wild & Berg, Full snack, Täysvälipala ja Bliss Bite sekä selvittää kahden uuden tuotteen kysyntää. Tavoitteena oli kehittää yrityksen sanomaa tuotepakkauksissa ja markkinointia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta kokonaisuudesta: markkinoinnin kilpailukeinoista, asiakkaan ostopäätöksestä sekä markkinatutkimuksesta. Tutkimuksellinen osa toteutettiin markkinatutkimuksena kyselyn avulla. Kyselylomake tehtiin Webropolia apuna käyttäen. Kyselylomake jaettiin yrityksen sosiaalisen median kanavia, Facebookia ja Instagramia, hyödyntäen. Kohderyhmä oli Wild & Bergin asiakkaat ja seuraajat.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli sekä kvantitatiivinen eli määrällinen että kvalitatiivinen eli laadullinen lähestymistapa. Laadullinen tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Määrällisessä tutkimusaineistossa käytettiin pääasiassa prosentuaalisia frekvenssijakaumia, jolloin tulos esitettiin prosentteina. Tuloksia havainnollistettiin kuvioina ja taulukkoina.
Tutkimus osoitti, että vastaajista enemmistö, 87,1 prosenttia oli naisia. Vastaajien mielikuvat ja ajatukset yrityksen tuotteista olivat pääasiassa myönteisiä. Poikkeuksen teki Bliss Bite nimi, joka aiheutti vastaajissa enemmän hämmennystä. Uusia tuotteita eli annospikapuuroa/tuorepuuroa ja aamupalakeksiä oli kiinnostunut kokeilemaan suurin osa vastaajista. Tulosten perusteella vastaajat kokivat tuotteiden hintojen olevan kuitenkin liian kalliita. Suosituin pakkauskoko oli viiden pussin/keksin ekologinen pakkaus.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaiden ajatuksilla ja mielikuvilla tuotteista on merkitystä ostopäätökseen. Uusilla tuotteilla on kysyntää ja kiinnittämällä huomiota koko tuoteprosessiin, valmistuksesta tuotteen saatavuuteen, voidaan kysyntää parantaa. Jatkossa voisi tutkia vielä lisää uusien tuotteiden menestymistä markkinoilla sekä tuotteiden saatavuutta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta kokonaisuudesta: markkinoinnin kilpailukeinoista, asiakkaan ostopäätöksestä sekä markkinatutkimuksesta. Tutkimuksellinen osa toteutettiin markkinatutkimuksena kyselyn avulla. Kyselylomake tehtiin Webropolia apuna käyttäen. Kyselylomake jaettiin yrityksen sosiaalisen median kanavia, Facebookia ja Instagramia, hyödyntäen. Kohderyhmä oli Wild & Bergin asiakkaat ja seuraajat.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli sekä kvantitatiivinen eli määrällinen että kvalitatiivinen eli laadullinen lähestymistapa. Laadullinen tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Määrällisessä tutkimusaineistossa käytettiin pääasiassa prosentuaalisia frekvenssijakaumia, jolloin tulos esitettiin prosentteina. Tuloksia havainnollistettiin kuvioina ja taulukkoina.
Tutkimus osoitti, että vastaajista enemmistö, 87,1 prosenttia oli naisia. Vastaajien mielikuvat ja ajatukset yrityksen tuotteista olivat pääasiassa myönteisiä. Poikkeuksen teki Bliss Bite nimi, joka aiheutti vastaajissa enemmän hämmennystä. Uusia tuotteita eli annospikapuuroa/tuorepuuroa ja aamupalakeksiä oli kiinnostunut kokeilemaan suurin osa vastaajista. Tulosten perusteella vastaajat kokivat tuotteiden hintojen olevan kuitenkin liian kalliita. Suosituin pakkauskoko oli viiden pussin/keksin ekologinen pakkaus.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaiden ajatuksilla ja mielikuvilla tuotteista on merkitystä ostopäätökseen. Uusilla tuotteilla on kysyntää ja kiinnittämällä huomiota koko tuoteprosessiin, valmistuksesta tuotteen saatavuuteen, voidaan kysyntää parantaa. Jatkossa voisi tutkia vielä lisää uusien tuotteiden menestymistä markkinoilla sekä tuotteiden saatavuutta.