Fotorealistinen 3d-mallinnus : 3d-mallinnus käyttäen SketchUpia ja Unreal Engineä
Karhula, Konsta (2024)
Karhula, Konsta
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100326032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100326032
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten onnistui fotorealistisen 3D-mallinnuksen luominen käyttämällä Trimblen SketchUpia itse 3D-mallinnukseen ja sitten Unreal Engine-pelimoottoria sen teksturoimiseen ja renderöimiseen. Ensin käytiin läpi käytetyt sovellukset ja niiden kehityshistoriat ja nykyiset ominaisuudet sekä myös fotorealismin teoriaa oleellisilta osin. Myös muita samaan käyttöön tarkoitettuja sovelluksia sivuttiin lyhyesti, kuten esimerkiksi Blenderiä tai Unityä.
Ohjelmistojen esittelyn jälkeen siirryttiin varsinaiseen mallinnustyöhön. 3D-mallin luominen oli aikaa vievää työtä yksityiskohtaisuuden vuoksi, mallinnuksessa tavoitteena oli päästä millimetrin tarkkuuteen. Datasmith-liitännäinen auttoi reaaliaikaisin muutoksin siirtämään malli SketchUpista Unreal Engineen onnistuneesti. Muuten työ eteni varsin mutkattomasti ja ainoa isompi ongelma oli renderöinnin saaminen kohdilleen.
Lopputuloksena syntyi joukko staattisia renderöintikuvia 3D-mallista, jotka eivät ihan todennäköiseltä näytä, mutta ovat huomattavasti parempia, kuin työn aloitusvaiheessa oli odotettavissa. 3D-mallinnus on ollut kiinnostuksen kohteena jo yli kymmenisen vuotta, ja se oli yksi syy siihen, miksi aihe tuli valituksi opinnäytetyöhön. SketchUpista on aikaisempaa kokemusta, mutta Unreal Engine oli täysin uusi sovellus käytettäväksi ja opinnäytetyötä tehdessä joutuikin opettelemaan perusteista lähtien pelimoottorin käytön.
Ohjelmistojen esittelyn jälkeen siirryttiin varsinaiseen mallinnustyöhön. 3D-mallin luominen oli aikaa vievää työtä yksityiskohtaisuuden vuoksi, mallinnuksessa tavoitteena oli päästä millimetrin tarkkuuteen. Datasmith-liitännäinen auttoi reaaliaikaisin muutoksin siirtämään malli SketchUpista Unreal Engineen onnistuneesti. Muuten työ eteni varsin mutkattomasti ja ainoa isompi ongelma oli renderöinnin saaminen kohdilleen.
Lopputuloksena syntyi joukko staattisia renderöintikuvia 3D-mallista, jotka eivät ihan todennäköiseltä näytä, mutta ovat huomattavasti parempia, kuin työn aloitusvaiheessa oli odotettavissa. 3D-mallinnus on ollut kiinnostuksen kohteena jo yli kymmenisen vuotta, ja se oli yksi syy siihen, miksi aihe tuli valituksi opinnäytetyöhön. SketchUpista on aikaisempaa kokemusta, mutta Unreal Engine oli täysin uusi sovellus käytettäväksi ja opinnäytetyötä tehdessä joutuikin opettelemaan perusteista lähtien pelimoottorin käytön.