Oman työn kehittäminen valmentavan johtamisen keinoin STEP-alustaa hyödyntäen
Laalo, Mika (2024)
Laalo, Mika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100325992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100325992
Tiivistelmä
Työelämä muuttuu nopeasti ja yllättäviin tilanteisiin tulee löytää jouhevasti uudet tavat toimia. Hektisessä verkostotyössä tarvitaan resilienssiä eli kykyä sopeutua ja toimia muuttuvissa tilanteissa lamaantumatta. Nopea muutostahti edellyttää, että päätöksentekoa tulisi siirtää työntekijätasolle siinä määrin kuin se on mahdollista ja tarkoituksenmukaista. Oman työn kehittämiseen tarvitaan kaikkia yksikön työntekijöitä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyksikölle uusi toimintatapa jouhevaan oman työn kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana ja aineistoa kerättiin tutkimukseen osallistuvilta ennakkokyselyllä ja työpajoissa yhteiskehittämisen menetelmillä. Yhteiskehittämistä toteutui myös Helsingin kaupungin Digitalisaatio ja kehittäminen tiimin kanssa.
Valmentava johtaminen hyödyntää asiantuntijoiden osaamista ja potentiaalia. Valmentavan johtamisen keskiössä on luottamus, vuorovaikutus ja yhdessä tekeminen. Valmentavaa johtamista tarvitaan, jotta voidaan siirtyä keskitetystä vallasta kohti tarkoituksenmukaisesti jaettu vastuuta. Valmentava johtamisote on valittu Helsingin kaupungilla tärkeäksi johtamistyyliksi ja sen toteutumista mitataan vuosittain. Taitava esihenkilö kehittää omilla valinnoillaan ja esimerkillään pitkäaikaista ja johdonmukaista johtamissuhdetta. Yhteenkuuluvuuden tunnetta kehitetään avoimella vuorovaikutuksella ja arvostavalla kohtaamisella. Esihenkilön itse tulee kyetä luopumaan mikromanageerauksesta ja liiallisesta ongelmanratkaisusta muiden puolesta ja sen sijaan pyrkiä tukemaan ja kehittämään työntekijöiden omaa kykyä tehdä työtänsä koskevia valintoja.
Työn lopputuloksena kohdeyksikölle kehitettiin lomake kehitysehdotuksen kirjaamiseen, STEP-alusta ehdotuksen käsittelyyn ja toimintamallikuvaus oman työn kehittämiseen kohdeyksikössä. STEP-alustalla yksikön jokainen työntekijä voi lukea kollegoiden kirjaamia työn kehittämisehdotuksia, täydentää ja kommentoida niitä ja seurata ehdotuksen etenemisestä ja valmistumista. Kehittämistyössä kiinnitettiin huomiota STEP-alustan soveltuvuuteen arjen työhön, varsinkin kun kohdeyksikön työntekijät työskentelevät maantieteellisesti eri työpisteissä ympäri Helsinkiä. Työn tuotokset, kuin tutkimuksen kehittämistyö itsessään, mahdollistavat valmentavan johtamisen periaatteiden näkyvän tulevaisuudessa entistä paremmin kohdeyksikössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyksikölle uusi toimintatapa jouhevaan oman työn kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana ja aineistoa kerättiin tutkimukseen osallistuvilta ennakkokyselyllä ja työpajoissa yhteiskehittämisen menetelmillä. Yhteiskehittämistä toteutui myös Helsingin kaupungin Digitalisaatio ja kehittäminen tiimin kanssa.
Valmentava johtaminen hyödyntää asiantuntijoiden osaamista ja potentiaalia. Valmentavan johtamisen keskiössä on luottamus, vuorovaikutus ja yhdessä tekeminen. Valmentavaa johtamista tarvitaan, jotta voidaan siirtyä keskitetystä vallasta kohti tarkoituksenmukaisesti jaettu vastuuta. Valmentava johtamisote on valittu Helsingin kaupungilla tärkeäksi johtamistyyliksi ja sen toteutumista mitataan vuosittain. Taitava esihenkilö kehittää omilla valinnoillaan ja esimerkillään pitkäaikaista ja johdonmukaista johtamissuhdetta. Yhteenkuuluvuuden tunnetta kehitetään avoimella vuorovaikutuksella ja arvostavalla kohtaamisella. Esihenkilön itse tulee kyetä luopumaan mikromanageerauksesta ja liiallisesta ongelmanratkaisusta muiden puolesta ja sen sijaan pyrkiä tukemaan ja kehittämään työntekijöiden omaa kykyä tehdä työtänsä koskevia valintoja.
Työn lopputuloksena kohdeyksikölle kehitettiin lomake kehitysehdotuksen kirjaamiseen, STEP-alusta ehdotuksen käsittelyyn ja toimintamallikuvaus oman työn kehittämiseen kohdeyksikössä. STEP-alustalla yksikön jokainen työntekijä voi lukea kollegoiden kirjaamia työn kehittämisehdotuksia, täydentää ja kommentoida niitä ja seurata ehdotuksen etenemisestä ja valmistumista. Kehittämistyössä kiinnitettiin huomiota STEP-alustan soveltuvuuteen arjen työhön, varsinkin kun kohdeyksikön työntekijät työskentelevät maantieteellisesti eri työpisteissä ympäri Helsinkiä. Työn tuotokset, kuin tutkimuksen kehittämistyö itsessään, mahdollistavat valmentavan johtamisen periaatteiden näkyvän tulevaisuudessa entistä paremmin kohdeyksikössä.