Mummolasta maaseutumatkailuyritykseksi : maaseutumatkailun kehittäminen
Joona, Henna (2008)
Joona, Henna
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön näkökulmana oli maaseutumatkailun kehittäminen Suomessa ja etenkin Rovaniemen alueella. Maaseutumatkailu on ajankohtainen aihe ja sitä voisi kehittää myös Suomessa samoihin mittoihin kuin se on muualla Euroopassa. Kehittämisessä otettiin huomioon muun muassa matkailuyrittäjien koulutus, yhteistyö sekä uutena suuntana hyvinvointimatkailu. Myös Rovaniemen matkailun piirteet ja sen vaikutus maaseutumatkailuun sekä maaseudun kehittäminen matkailun avulla olivat tärkeässä osassa opinnäytetyössä.
Teoriaa ja käytäntöä opinnäytetyössä yhdistettiin tapaustutkimuksen muodossa. Tapauksessa kehiteltiin kuvitteellista maaseutumatkailuyritystä Rovaniemen lähellä sijaitsevaan Perunkajärven kylään ja ideoitiin tuotteita alueen mahdollisuuksien mukaan. Perunkajärven vahvuuksia ovat sen luonto sekä aktiviteettimahdollisuudet ja heikkouksia syrjäisyys ja kylätoiminnan vähäisyys.
Kvalitatiivinen tutkimus tehtiin puolistrukturoituna haastatteluna valikoiduille henkilöille. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa olisiko kannattavaa perustaa maaseutumatkailuyritys Perunkajärven kylään ja millaisia palveluita yritys voisi tarjota. Tutkimuksessa suurimpana haasteena tuli esille asiakkaiden hankkiminen. Tärkeimpinä pidettiin yhteistyötä varsinkin paikallisten DMC-toimistojen (Destination Management Companies) kanssa, jotka räätälöivät matkoja asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Tutkimuksessa yrityksen perustaminen nähtiin riskinä, mutta ei mahdottomana. Yrittäjän pitää vain pystyä myymään liikeideansa yhteistyökumppaneille. Sitä varten tuotteiden pitää olla valmiita tuotekokonaisuuksia ja niitä kannattaisi testata paikallisilla asiakkailla. Yrittäjän ei kuitenkaan kannata tehdä itse kaikkea vaan vain osia kokonaispalvelusta, esimerkiksi tarjota majoituspalveluita ja joitain ohjelmapalveluita. Näin riskit pysyvät pienempinä ja myöhemmin voi laajentaa toimintaansa jos siihen on tarvetta ja halua.
Teoriaa ja käytäntöä opinnäytetyössä yhdistettiin tapaustutkimuksen muodossa. Tapauksessa kehiteltiin kuvitteellista maaseutumatkailuyritystä Rovaniemen lähellä sijaitsevaan Perunkajärven kylään ja ideoitiin tuotteita alueen mahdollisuuksien mukaan. Perunkajärven vahvuuksia ovat sen luonto sekä aktiviteettimahdollisuudet ja heikkouksia syrjäisyys ja kylätoiminnan vähäisyys.
Kvalitatiivinen tutkimus tehtiin puolistrukturoituna haastatteluna valikoiduille henkilöille. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa olisiko kannattavaa perustaa maaseutumatkailuyritys Perunkajärven kylään ja millaisia palveluita yritys voisi tarjota. Tutkimuksessa suurimpana haasteena tuli esille asiakkaiden hankkiminen. Tärkeimpinä pidettiin yhteistyötä varsinkin paikallisten DMC-toimistojen (Destination Management Companies) kanssa, jotka räätälöivät matkoja asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Tutkimuksessa yrityksen perustaminen nähtiin riskinä, mutta ei mahdottomana. Yrittäjän pitää vain pystyä myymään liikeideansa yhteistyökumppaneille. Sitä varten tuotteiden pitää olla valmiita tuotekokonaisuuksia ja niitä kannattaisi testata paikallisilla asiakkailla. Yrittäjän ei kuitenkaan kannata tehdä itse kaikkea vaan vain osia kokonaispalvelusta, esimerkiksi tarjota majoituspalveluita ja joitain ohjelmapalveluita. Näin riskit pysyvät pienempinä ja myöhemmin voi laajentaa toimintaansa jos siihen on tarvetta ja halua.