Viherpesun vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
Loutchina, Anita (2024)
Loutchina, Anita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100626130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100626130
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus, joka käsittelee viherpesua yritysten toiminnassa. Sen keskeisiä kysymyksiä ovat, miten viherpesu näkyy käytännössä, miten erilaiset sidosryhmät kokevat sen ja miten se vaikuttaa heihin, ja mikä yritysten toiminnassa rikkoo kuluttajaluottamusta. Opinnäytetyö tarjoaa myös ratkaisukeskeisiä malleja siitä, miten yritykset voivat siirtyä kestävämpään yritysmalliin. Se myös havainnollistaa esimerkkejä käyttäen, miten eri alojen yritykset ovat käyttäneet näitä ratkaisukeskeisiä menetelmiä.
Työn keskeisimpiä lähteitä ovat Viherpesuopas (Isokangas, Niipola, Vassinen 2022) ja The Sustainable Business Handbook (Grayson, Coulter, Lee 2022).
Viherpesu näkyy harhaanjohtavassa markkinoinnissa kuten esim. tilastojen vääristellyssä käytössä. Viherpesu voi vaikuttaa negatiivisesti työntekijöiden viihtyvyyteen työssään, jos työ ei vastaa heidän arvojaan. Myös sijoittajat ja potentiaaliset yhteistyökumppanit voivat karttaa viherpesua harjoittavia yrityksiä. Opinnäytetyössä käytetyt lähteet tukevat hypoteesia siitä, että viherpesu vaikuttaa jossain määrin kielteisesti kuluttajakäyttäytymiseen.
Työn keskeisimpiä lähteitä ovat Viherpesuopas (Isokangas, Niipola, Vassinen 2022) ja The Sustainable Business Handbook (Grayson, Coulter, Lee 2022).
Viherpesu näkyy harhaanjohtavassa markkinoinnissa kuten esim. tilastojen vääristellyssä käytössä. Viherpesu voi vaikuttaa negatiivisesti työntekijöiden viihtyvyyteen työssään, jos työ ei vastaa heidän arvojaan. Myös sijoittajat ja potentiaaliset yhteistyökumppanit voivat karttaa viherpesua harjoittavia yrityksiä. Opinnäytetyössä käytetyt lähteet tukevat hypoteesia siitä, että viherpesu vaikuttaa jossain määrin kielteisesti kuluttajakäyttäytymiseen.