Rekrytoinnin kehittäminen varhaiskasvatuksessa
Silvast, Mari (2024)
Silvast, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100626112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100626112
Tiivistelmä
Valtakunnalliset muutokset ovat viime vuosikymmeninä vahvistaneet varhaiskasvatuksen roolia suomalaisessa kasvatus- ja koulutusjärjestelmässä. Vuonna 2030 astuvat voimaan lakiuudistukset henkilöstömitoituksen ja pätevyysvaatimusten osalta. Kilpailu varhaiskasvatuksen työvoimasta ja kyvykkyyksistä kovenee. Pätevän henkilöstön vajetta ei tämän hetkisen tiedon mukaan pystytä paikkaamaan.
Opinnäytetyössä arvioitiin eteläsuomalaisen kunnan varhaiskasvatuksen palvelualueen uudistettua rekrytointiprosessia ja tunnistettiin sen pohjalta kehittämistarpeita. Rekrytointi oli toteutettu yhden kerran uudistetun prosessin mukaisesti vuoden 2024 alussa, minkä vuoksi sen arviointi koettiin tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi.
Tutkimuksessa kartoitettiin päiväkodin johtajien kokemuksia uudistetusta rekrytointiprosessista. Tutkimus toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin päiväkodin johtajille tehtävällä Webropol -kyselyllä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan uudistettu rekrytointiprosessi selkeytti ja tuki päiväkodin johtajan henkilöstöjohtamista. Vastuu haastattelujen toteuttamisesta ja työntekijän valinnasta vahvisti päiväkodin johtajan roolia henkilöstöjohtamisessa. Rekrytointiprosessin kehittämistarpeina tunnistettiin esihenkilöiden tiedotus, yhteistyö henkilöstöpalvelujen kanssa sekä ohjeistus haastattelujen toteutukseen ja arviontiin. Palvelualueen rekrytoinnin kehittämiskohteita ovat työnantajakuvan kirkastaminen sekä täyttämättä jääneiden paikkojen jatkoprosessi.
Tutkimuksen perusteella rekrytointien onnistumista voidaan edistää vakiinnuttamalla rekrytointiprosessi kiinteäksi osaksi henkilöstöjohtamisen käytäntöjä, kirkastamalla työnantajamielikuvaa ja kehittämällä päiväkodin johtajien rekrytointiosaamista. Over the past decades, national changes have strengthened the role of early childhood education and care in the Finnish education and training system. In 2030, legislative reforms will enter into force regarding staffing levels and qualification requirements. Competition for early childhood education and care workforce and talent will intensify. The shortage of qualified staff cannot be filled, according to current information.
The study evaluated the renewed recruitment process in the early childhood education service area of a municipality in Southern Finland and identified improvement needs. Recruitment had been carried out once under the revised process at the beginning of 2024, which is why the evaluation was deemed necessary and timely.
The survey explored the experiences of directors of kindergartens with the revised recruitment process. The study was conducted as an applied qualitative research. Data was collected through a Webropol survey of kindergarten directors. The data was analysed using a content analysis approach.
The study found that the revised recruitment process clarified and supported the kindergarten director's management of human resources. Responsibility for conducting interviews and selecting employees strengthened the role of the kindergarten director in human resource management. The recruitment process was identified as a need for improvement in terms of information for front-line staff, cooperation with human resources services and guidance on the conduct and assessment of interviews. The areas for improvement in the recruitment process in the service area are the clarification of the employer's image and the follow-up process for unfilled vacancies.
The research suggests that the success of recruitment can be promoted by embedding the recruitment process as an integral part of human resource management practices, by clarifying the employer image and by developing the recruitment skills of kindergarten directors.
Opinnäytetyössä arvioitiin eteläsuomalaisen kunnan varhaiskasvatuksen palvelualueen uudistettua rekrytointiprosessia ja tunnistettiin sen pohjalta kehittämistarpeita. Rekrytointi oli toteutettu yhden kerran uudistetun prosessin mukaisesti vuoden 2024 alussa, minkä vuoksi sen arviointi koettiin tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi.
Tutkimuksessa kartoitettiin päiväkodin johtajien kokemuksia uudistetusta rekrytointiprosessista. Tutkimus toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin päiväkodin johtajille tehtävällä Webropol -kyselyllä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan uudistettu rekrytointiprosessi selkeytti ja tuki päiväkodin johtajan henkilöstöjohtamista. Vastuu haastattelujen toteuttamisesta ja työntekijän valinnasta vahvisti päiväkodin johtajan roolia henkilöstöjohtamisessa. Rekrytointiprosessin kehittämistarpeina tunnistettiin esihenkilöiden tiedotus, yhteistyö henkilöstöpalvelujen kanssa sekä ohjeistus haastattelujen toteutukseen ja arviontiin. Palvelualueen rekrytoinnin kehittämiskohteita ovat työnantajakuvan kirkastaminen sekä täyttämättä jääneiden paikkojen jatkoprosessi.
Tutkimuksen perusteella rekrytointien onnistumista voidaan edistää vakiinnuttamalla rekrytointiprosessi kiinteäksi osaksi henkilöstöjohtamisen käytäntöjä, kirkastamalla työnantajamielikuvaa ja kehittämällä päiväkodin johtajien rekrytointiosaamista.
The study evaluated the renewed recruitment process in the early childhood education service area of a municipality in Southern Finland and identified improvement needs. Recruitment had been carried out once under the revised process at the beginning of 2024, which is why the evaluation was deemed necessary and timely.
The survey explored the experiences of directors of kindergartens with the revised recruitment process. The study was conducted as an applied qualitative research. Data was collected through a Webropol survey of kindergarten directors. The data was analysed using a content analysis approach.
The study found that the revised recruitment process clarified and supported the kindergarten director's management of human resources. Responsibility for conducting interviews and selecting employees strengthened the role of the kindergarten director in human resource management. The recruitment process was identified as a need for improvement in terms of information for front-line staff, cooperation with human resources services and guidance on the conduct and assessment of interviews. The areas for improvement in the recruitment process in the service area are the clarification of the employer's image and the follow-up process for unfilled vacancies.
The research suggests that the success of recruitment can be promoted by embedding the recruitment process as an integral part of human resource management practices, by clarifying the employer image and by developing the recruitment skills of kindergarten directors.