OKR-mallin kehittäminen : case : Sanoma Media Finland Oy / B2B
Linden, Anu (2024)
Linden, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826182
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, miten organisaatiossa käytössä olevaa OKR-mallia voidaan parantaa entistä paremmin strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi sitouttamalla henkilökuntaa tavoitteisiin. Lisäksi tutustutaan, millaisia strategisen johtamisen malleja jalkauttamiseen löytyy. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi strategisen johtamisen työkaluja, näiden ominaispiirteitä sekä heikkouksia ja vahvuuksia. Sekä sitä miten OKR-malli kannattaa ottaa huomioon ohjelmistokehityksessä, kun käytetään Scrum prosessia.
Tutkimukset osoittavat, että henkilöstön mukaan ottaminen strategian kehittämiseen sekä toteuttamiseen parantavat tuloksia ja sitoutumista yritykseen. OKR-mallia pitää soveltaa yrityksen tarpeisiin, valitun mallin tarkastelu ja jatkokehittäminen on siten tärkeää. Ketterinä kehityksen malleina OKR ja Scrum täydentävät toisiaan ja helpottavat OKR:n käyttöönottoa.
Tutkimuksen lopputuloksena on suositus OKR-mallin jatkokehittämisestä Sanoma Media Finlandin B2B yksikössä.
Tutkimukset osoittavat, että henkilöstön mukaan ottaminen strategian kehittämiseen sekä toteuttamiseen parantavat tuloksia ja sitoutumista yritykseen. OKR-mallia pitää soveltaa yrityksen tarpeisiin, valitun mallin tarkastelu ja jatkokehittäminen on siten tärkeää. Ketterinä kehityksen malleina OKR ja Scrum täydentävät toisiaan ja helpottavat OKR:n käyttöönottoa.
Tutkimuksen lopputuloksena on suositus OKR-mallin jatkokehittämisestä Sanoma Media Finlandin B2B yksikössä.