KEHITYSVOIMAA!: kehitysvammaosaamisen kehittäminen lastensuojelun sijaishuoltoyksikössä
Pirttivaara, Miika (2024)
Pirttivaara, Miika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826188
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena on kehittää työskentelymenetelmä vahvistamaan lastensuojelun sijaishuoltoyksiköiden työntekijöiden kehitysvammaosaamista. Opinnäytteen toimeksiantajana ja tutkimusympäristönä on lastensuojelun erityistason sijaishuoltoyksikkö. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu lastensuojelun lainsäädännöstä, sekä aiemmasta kirjallisuudesta, julkaisuista ja tutkimuksista kehitysvammaisista lapsista lastensuojelun asiakkaina.
Tutkimusaineisto kerättiin ja analysoitiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineistona ovat sijaishuoltoyksikön henkilökunnan kokemukset kehitysvammaosaamisestaan, jotka kerättiin ryhmämuotoisena teemahaastatteluna. Tekstimuotoon kerätty tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. KEHITYSVOIMAA! -menetelmä rakentui analyysin tarkastelusta ja sen peilaamisesta teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi tarve menetelmäosaamisesta arjen ohjaustyöhön, työntekijöiden epävarmuuden vähentämisestä, ymmärryksen syventämisestä eri vammojen erityispiirteistä ja verkostotyön tuntemuksen kehittämisestä. KEHITYSVOIMAA! -menetelmä kehitettiin lastensuojelun sijaishuollon työntekijöille, jotka kohtaavat työssään vammaisia lapsia. Menetelmä suunniteltiin tarjoamaan käytännönläheinen lähestymistapa, jonka avulla vahvistetaan lastensuojelun työntekijöiden kehitysvammaosaamista.
Opinnäytteen yhteenvetona todetaan kehitysvammaosaamisen olevan lastensuojelun sijaishuoltoyksiköissä tärkeä resurssi, joka edistää sekä vammaisen lapsen että henkilökunnan hyvinvointia. Moninaisten vahvuuksien huomioiminen, reflektiivinen työote ja jatkuvan osaamisen kehittäminen, tiedon ja osaamisen jakaminen, sekä menetelmäosaamisen vahvistaminen ovat kaikki avainasemassa, jotta vammainen lapsi saa tarvitsevansa tuen ja mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä itsensä näköiseksi yksilöksi. This thesis is a researchbased development work. The goal was to develop a work method to strengthen employees’ competence in working with intellectually disabled persons in child welfare foster care units. The commissioner and the research environment were a specialized child welfare foster care unit. The theoretical framework is based on child welfare legislation, previous literature, publications, and studies on children with intellectual disabilities as clients of child welfare.
The research material for this qualitative thesis was collected by interviewing the foster care unit staff about their experienced competence in working with intellectually disabled persons. The material, written in text format, was then analyzed using databased content analysis. The developed method called KEHITYSVOIMAA! in Finnish was developed by examining the results of the analysis and reflecting on them in the theoretical framework.
The results of the thesis indicated the need among the employees to understand the special features of different disabilities. Employees need methods to guide intellectually disabled children in everyday life and more confidence in their work. Networking was considered complex and challenging. The KEHITYSVOIMAA! method was developed for child welfare foster care employees who encounter intellectually disabled children in their work. It was designed to provide a practical approach that strengthens the employees’ competence in working with intellectually disabled persons.
As a summary of this thesis, it is stated that competence in working with intellectually disabled persons is an important resource in child welfare foster care units. It promotes the wellbeing of both the disabled child and the employees. Acknowledging employees’ strengths, a reflective approach to work, continuous development of employee skills, and sharing knowledge are important in ensuring that intellectually disabled children get the support they need and the opportunity to grow and develop individually.
Tutkimusaineisto kerättiin ja analysoitiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineistona ovat sijaishuoltoyksikön henkilökunnan kokemukset kehitysvammaosaamisestaan, jotka kerättiin ryhmämuotoisena teemahaastatteluna. Tekstimuotoon kerätty tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. KEHITYSVOIMAA! -menetelmä rakentui analyysin tarkastelusta ja sen peilaamisesta teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi tarve menetelmäosaamisesta arjen ohjaustyöhön, työntekijöiden epävarmuuden vähentämisestä, ymmärryksen syventämisestä eri vammojen erityispiirteistä ja verkostotyön tuntemuksen kehittämisestä. KEHITYSVOIMAA! -menetelmä kehitettiin lastensuojelun sijaishuollon työntekijöille, jotka kohtaavat työssään vammaisia lapsia. Menetelmä suunniteltiin tarjoamaan käytännönläheinen lähestymistapa, jonka avulla vahvistetaan lastensuojelun työntekijöiden kehitysvammaosaamista.
Opinnäytteen yhteenvetona todetaan kehitysvammaosaamisen olevan lastensuojelun sijaishuoltoyksiköissä tärkeä resurssi, joka edistää sekä vammaisen lapsen että henkilökunnan hyvinvointia. Moninaisten vahvuuksien huomioiminen, reflektiivinen työote ja jatkuvan osaamisen kehittäminen, tiedon ja osaamisen jakaminen, sekä menetelmäosaamisen vahvistaminen ovat kaikki avainasemassa, jotta vammainen lapsi saa tarvitsevansa tuen ja mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä itsensä näköiseksi yksilöksi.
The research material for this qualitative thesis was collected by interviewing the foster care unit staff about their experienced competence in working with intellectually disabled persons. The material, written in text format, was then analyzed using databased content analysis. The developed method called KEHITYSVOIMAA! in Finnish was developed by examining the results of the analysis and reflecting on them in the theoretical framework.
The results of the thesis indicated the need among the employees to understand the special features of different disabilities. Employees need methods to guide intellectually disabled children in everyday life and more confidence in their work. Networking was considered complex and challenging. The KEHITYSVOIMAA! method was developed for child welfare foster care employees who encounter intellectually disabled children in their work. It was designed to provide a practical approach that strengthens the employees’ competence in working with intellectually disabled persons.
As a summary of this thesis, it is stated that competence in working with intellectually disabled persons is an important resource in child welfare foster care units. It promotes the wellbeing of both the disabled child and the employees. Acknowledging employees’ strengths, a reflective approach to work, continuous development of employee skills, and sharing knowledge are important in ensuring that intellectually disabled children get the support they need and the opportunity to grow and develop individually.