Strategisen hankinnan muutos
Saranpää, Miika (2024)
Saranpää, Miika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826200
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia seikkoja, jotka ovat vaikuttaneet strategisen hankinnan muutokseen haastateltavien uran aikana. Tutkimuksen tarkoitus on tuoda pääasiallisia piirteitä ilmi, jotka ovat vaikuttaneet muutoksiin sisäisissä ja ulkoisissa asioissa.
Opinnäytetyöhön sisältyy teoriaa strategisesta hankinnasta ja sen eri menetelmistä, häiriöistä hankinnassa ja itse tutkimusosuudesta. Lisäksi alussa on myös johdanto opinnäytetyöhön. Tutkimuksen suorittamisessa käytettiin laadullisia haastatteluja viideltä eri henkilöltä, jotka omaavat taustan strategisesta hankinnasta ja hankintaketjun työtehtävistä. Haastatteluissa on hyödynnetty kyselylomaketta, joka sisältää haastattelussa käytetyt kysymykset.
Tutkimuksessa tuli ilmi keskeisiä muuttujia, jotka ovat vaikuttaneet strategisen hankinnan muutoksiin sisäisesti ja ulkoisesti. Tulokset voivat puhutella lukijaa yleisinä muutoksina toimintaympäristössä, mutta niitä ei välttämättä osaa yhdistää strategiseen hankintaan. Tulokset sisältävät myös havaintoja, jotka olivat merkittäviä aikaisemmin, mutta nykykontekstissa ne saattavat tuntua mitättömiltä.
Opinnäytetyöhön sisältyy teoriaa strategisesta hankinnasta ja sen eri menetelmistä, häiriöistä hankinnassa ja itse tutkimusosuudesta. Lisäksi alussa on myös johdanto opinnäytetyöhön. Tutkimuksen suorittamisessa käytettiin laadullisia haastatteluja viideltä eri henkilöltä, jotka omaavat taustan strategisesta hankinnasta ja hankintaketjun työtehtävistä. Haastatteluissa on hyödynnetty kyselylomaketta, joka sisältää haastattelussa käytetyt kysymykset.
Tutkimuksessa tuli ilmi keskeisiä muuttujia, jotka ovat vaikuttaneet strategisen hankinnan muutoksiin sisäisesti ja ulkoisesti. Tulokset voivat puhutella lukijaa yleisinä muutoksina toimintaympäristössä, mutta niitä ei välttämättä osaa yhdistää strategiseen hankintaan. Tulokset sisältävät myös havaintoja, jotka olivat merkittäviä aikaisemmin, mutta nykykontekstissa ne saattavat tuntua mitättömiltä.