4-vuotiaan lapsen Lene-tutkimus neuvolatyössä : opetusvideo Duodecim Hoitotyön tietokantaan
Koivuluoto, Reetta; Leppänen, Riina (2024)
Koivuluoto, Reetta
Leppänen, Riina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa Duodecim Hoitotyön tietokantaan opetusvideo neljävuotiaiden lasten neurologisen kehityksen arvioinnista neuvolassa. Opetusvideon tavoitteena oli sujuvoittaa ja osittain yhdenmukaistaa neuvolassa työskentelevien terveydenhuollon ammattilaisten sekä alan opiskelijoiden työtä. Videolla havainnollistettiin lapsen neurologisen kehityksen arvioinnin sisältöä sekä sen eri osa-alueiden käytännön toteutusta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteiskehittämisen menetelmällä. Videon kuvakäsikirjoitus ja opetusvideo toimitettiin yhteistyökumppanin edustajalle. Lisäksi terveydenhoitajille ja terveydenhoitajaopiskelijoille järjestettiin työpaja, jossa esiteltiin opinnäytetyön sisältöä, ja pyydettiin palautetta opetusvideon kuvakäsikirjoituksesta. Palautteen kerääminen toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Työpajaan osallistui viisi henkilöä. Saadun palautteen perusteella kuvakäsikirjoitusta muokattiin, minkä jälkeen aloitettiin itse opetusvideon kuvaaminen. Opetusvideon arviointiin osallistui työpajaan osallistuneet sekä yhteistyökumppanin edustaja. Opetusvideo muokattiin lopulliseen julkaisumuotoonsa muokkausehdotusten jälkeen. Video pyrittiin tekemään kohderyhmän näkökulmasta mahdollisimman selkeäksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi.
Palautteen perusteella video todettiin kohderyhmälleen hyödylliseksi ja havainnollistavaksi. Terveydenhoitajat ja terveydenhoitajaopiskelijat kokivat videon tarjoavan hyödyllistä tietoa neljävuotiaiden Lene-tutkimuksesta. Jatkokehittämisehdotuksena voitaisiin toteuttaa opetusvideo lasten neurologisen kehityksen arvioinnista eri ikäisille lapsille.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteiskehittämisen menetelmällä. Videon kuvakäsikirjoitus ja opetusvideo toimitettiin yhteistyökumppanin edustajalle. Lisäksi terveydenhoitajille ja terveydenhoitajaopiskelijoille järjestettiin työpaja, jossa esiteltiin opinnäytetyön sisältöä, ja pyydettiin palautetta opetusvideon kuvakäsikirjoituksesta. Palautteen kerääminen toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Työpajaan osallistui viisi henkilöä. Saadun palautteen perusteella kuvakäsikirjoitusta muokattiin, minkä jälkeen aloitettiin itse opetusvideon kuvaaminen. Opetusvideon arviointiin osallistui työpajaan osallistuneet sekä yhteistyökumppanin edustaja. Opetusvideo muokattiin lopulliseen julkaisumuotoonsa muokkausehdotusten jälkeen. Video pyrittiin tekemään kohderyhmän näkökulmasta mahdollisimman selkeäksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi.
Palautteen perusteella video todettiin kohderyhmälleen hyödylliseksi ja havainnollistavaksi. Terveydenhoitajat ja terveydenhoitajaopiskelijat kokivat videon tarjoavan hyödyllistä tietoa neljävuotiaiden Lene-tutkimuksesta. Jatkokehittämisehdotuksena voitaisiin toteuttaa opetusvideo lasten neurologisen kehityksen arvioinnista eri ikäisille lapsille.