Veikkausliigaseurojen sosiaalisen median markkinoinnin analyysi
Tuomela, Panu (2024)
Tuomela, Panu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida Veikkausliigan seuraorganisaatioiden sosiaalisen median markkinoinnin nykytilaa ja sen potentiaalisia kehityskohtia. Seurojen sosiaalisen median markkinointia analysoitiin ja tutkittiin muun muassa strategisen suunnittelun, mittaamisen ja tavoitteiden osalta.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa markkinointikanavana, urheilumarkkinoinnin teoriaa sekä imagomarkkinointia ja markkinoinnin mittaamisen teoriaa. Teoriaosuudessa esiteltävät asiakokonaisuudet liitettiin opinnäytetyön empiiriseen osuuteen sekä havainnointi- että kyselyaineiston avulla. Havainnointiaineistoa kerättiin kolmen Veikkausliigaseuran julkaiseman Instagram-sisällön perusteella 1.4.2024-30.4.2024 välisenä aikana. Jokaisen Veikkausliigaseuran markkinointi- tai viestintävastaavalle lähetetyllä lomakekyselyllä kerättiin seurakohtaisesti sisäisiä näkemyksiä sosiaalisen median markkinoinnin nykyisestä toiminnasta sekä kehityskohteista.
Opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen perusteella Veikkausliigaseurojen sosiaalisen median markkinoinnissa kehitettäviä aihealueita olivat mittaamisen analysointi ja strategian sekä suunnitelmallisuuden kehittäminen. Työn tuottamien tulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia Veikkausliigaseuroille käyttöön otettaviksi.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa markkinointikanavana, urheilumarkkinoinnin teoriaa sekä imagomarkkinointia ja markkinoinnin mittaamisen teoriaa. Teoriaosuudessa esiteltävät asiakokonaisuudet liitettiin opinnäytetyön empiiriseen osuuteen sekä havainnointi- että kyselyaineiston avulla. Havainnointiaineistoa kerättiin kolmen Veikkausliigaseuran julkaiseman Instagram-sisällön perusteella 1.4.2024-30.4.2024 välisenä aikana. Jokaisen Veikkausliigaseuran markkinointi- tai viestintävastaavalle lähetetyllä lomakekyselyllä kerättiin seurakohtaisesti sisäisiä näkemyksiä sosiaalisen median markkinoinnin nykyisestä toiminnasta sekä kehityskohteista.
Opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen perusteella Veikkausliigaseurojen sosiaalisen median markkinoinnissa kehitettäviä aihealueita olivat mittaamisen analysointi ja strategian sekä suunnitelmallisuuden kehittäminen. Työn tuottamien tulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia Veikkausliigaseuroille käyttöön otettaviksi.