Nuorten mielen hyvinvoinnin tukeminen nuorisotyössä sosiaalista mediaa hyödyntäen : opas Lappeenrannan kaupungin nuorisotyöntekijöille
Hasu, Elisa; Maaranen, Miia; Tähtinen, Riina (2024)
Hasu, Elisa
Maaranen, Miia
Tähtinen, Riina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926297
Tiivistelmä
Nuorten mielenterveyden haasteet ovat olleet kasvussa viime vuosina mielen hyvinvointia koskevien tutkimusten mukaan. Nuorisotyö on keskeisessä roolissa mielen hyvinvoinnin tukemisessa. Digitaalisuus ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet nuorten ja nuorisotyöntekijöiden kohtaamisen uudella tavalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda nuorisotyöntekijöille suunnattu opas, joka esittelee keinoja hyödyntää sosiaalista mediaa nuorten mielen hyvinvoinnin tukemisessa nuorisotyön kentällä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Sen kehittämismenetelmänä hyödynnettiin kyselyn avulla Lappeenrannan kaupungin nuorisotyöntekijöiden ammatillista osaamista ja näkemystä. Opinnäytetyön suunnittelussa hyödynnettiin kirjallisuuslähteitä, verkkolähteitä ja tutkimuksia.
Opas sisältää ajankohtaista tietoa sosiaalisen median palveluista, niiden käytöstä, sosiaalisessa mediassa toimimisesta ja nuorten mielen hyvinvoinnin tukemisesta. Oppaan sisällön suunnittelussa on huomioitu työelämän tarve, ja se on sellaisenaan käytettävissä ennaltaehkäisevänä työvälineenä nuorisotyössä. Koska digitaalinen ohjaustyö on aiheena laaja ja jatkuvasti muuttuva, opasta on mahdollista myös jatkokehittää. Opasta voidaan soveltaen käyttää myös muussa nuorten kanssa tehtävässä työssä. The mental health challenges of young people have been on the rise in recent years, according to studies on mental well-being. Youth work plays a key role in supporting mental well-being. Digitalization and social media have enabled young people and youth workers to meet each other in a new way.
The aim of this thesis was to create a guidebook for youth workers, which presents ways to use social media to support the mental well-being of young people when working with them.
The thesis was executed as a functional thesis. Youth workers of Lappeenranta were invited to share their competence and vision through a survey. The survey answers were used as a development method of the thesis. Literature sources, online sources and studies were also used in the making of the thesis.
The guidebook contains current information on social media platforms and how to use them, as well as working on social media and supporting the mental well-being of young people through it. The needs of working life have been considered when planning the contents of the guidebook, and it is accessible as a preventive tool in youth work. Because digital guidance work is a subject of extensive and constant change, it is possible to further develop the guidebook. The guidebook can also be applied to other work with young people.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda nuorisotyöntekijöille suunnattu opas, joka esittelee keinoja hyödyntää sosiaalista mediaa nuorten mielen hyvinvoinnin tukemisessa nuorisotyön kentällä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Sen kehittämismenetelmänä hyödynnettiin kyselyn avulla Lappeenrannan kaupungin nuorisotyöntekijöiden ammatillista osaamista ja näkemystä. Opinnäytetyön suunnittelussa hyödynnettiin kirjallisuuslähteitä, verkkolähteitä ja tutkimuksia.
Opas sisältää ajankohtaista tietoa sosiaalisen median palveluista, niiden käytöstä, sosiaalisessa mediassa toimimisesta ja nuorten mielen hyvinvoinnin tukemisesta. Oppaan sisällön suunnittelussa on huomioitu työelämän tarve, ja se on sellaisenaan käytettävissä ennaltaehkäisevänä työvälineenä nuorisotyössä. Koska digitaalinen ohjaustyö on aiheena laaja ja jatkuvasti muuttuva, opasta on mahdollista myös jatkokehittää. Opasta voidaan soveltaen käyttää myös muussa nuorten kanssa tehtävässä työssä.
The aim of this thesis was to create a guidebook for youth workers, which presents ways to use social media to support the mental well-being of young people when working with them.
The thesis was executed as a functional thesis. Youth workers of Lappeenranta were invited to share their competence and vision through a survey. The survey answers were used as a development method of the thesis. Literature sources, online sources and studies were also used in the making of the thesis.
The guidebook contains current information on social media platforms and how to use them, as well as working on social media and supporting the mental well-being of young people through it. The needs of working life have been considered when planning the contents of the guidebook, and it is accessible as a preventive tool in youth work. Because digital guidance work is a subject of extensive and constant change, it is possible to further develop the guidebook. The guidebook can also be applied to other work with young people.