Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma Imatran kaupungin perhepäivähoidolle
Martikainen, Milla; Martikka, Tanja (2024)
Martikainen, Milla
Martikka, Tanja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101426429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101426429
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma perhepäivähoidolle. Tavoitteena oli lisätä ja edistää tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista perhepäivähoidossa. Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina toimi Imatran kaupunki.
Opinnäytetyön aikana muodostui tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma Imatran kaupungin perhepäivähoidolle, johon suunnitelmaa ei vielä ollut tehty. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa tehdessä. Aineistoa kerättiin järjestämällä työilta perhepäivähoitajille. Työillassa tehtyjen vastausten perusteella valittiin kehittämiskohteet tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan.
Työillan tulosten mukaan valittiin kolme keskeisintä asiaa varsinaiseen suunnitelmaan. Keskeisimmät asiat olivat kirjainventaario, oman ajattelun tarkastelu sekä vuorovaikutus ja viestintä. Tuloksista selvisi, että useassa toimipaikassa on tarjolla vanhentuneita lastenkirjoja, joissa ei tuoda esille ihmisten moninaisuutta. Vastauksista nousi esille myös se, että henkilökunnan omaa ajattelua on hyvä laajentaa, jotta voi toimia tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti. Viestinnän ja vuorovaikutuksen tärkeys nousi keskustelusta ilmi; on tärkeää, että perheet kohdataan avoimesti, kunnioittavasti ja huomioidusti.
Opinnäytetyön aikana muodostui tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma Imatran kaupungin perhepäivähoidolle, johon suunnitelmaa ei vielä ollut tehty. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa tehdessä. Aineistoa kerättiin järjestämällä työilta perhepäivähoitajille. Työillassa tehtyjen vastausten perusteella valittiin kehittämiskohteet tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan.
Työillan tulosten mukaan valittiin kolme keskeisintä asiaa varsinaiseen suunnitelmaan. Keskeisimmät asiat olivat kirjainventaario, oman ajattelun tarkastelu sekä vuorovaikutus ja viestintä. Tuloksista selvisi, että useassa toimipaikassa on tarjolla vanhentuneita lastenkirjoja, joissa ei tuoda esille ihmisten moninaisuutta. Vastauksista nousi esille myös se, että henkilökunnan omaa ajattelua on hyvä laajentaa, jotta voi toimia tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti. Viestinnän ja vuorovaikutuksen tärkeys nousi keskustelusta ilmi; on tärkeää, että perheet kohdataan avoimesti, kunnioittavasti ja huomioidusti.