Kotka−Sillamäe-reitin yhteyspotentiaali
Ahlberg, Arto; Henttu, Ville (2024)
Ahlberg, Arto
Henttu, Ville
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-584-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-584-0
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin mahdollisuuksia kaupallisen laivareitin muodostamiseksi Kotkan ja Itä-Viron välille. Selvitys aloitettiin laajalla kirjallisuustutkimuksella, koska samasta aiheesta on olemassa aiempia tutkimuksia.
Edelliset tutkimukset eivät ole osoittaneet taloudellista kannattavuutta reitille. Työtä jatkettiin haastattelututkimuksena, ja kohteena olivat alueen kaupungit, toimijat, matkatoimistot, satamat, laivayhtiöt sekä soveltuvat yritykset. Myös Viron puolella tehtiin laaja haastattelukierros, jossa oli mukana Itä-Viron alueen toimijoita, kaupunkien sekä satamien johtoa, Puolustusvoimat sekä matkatoimistojen edustajat.
Tuloksena on, että tilanne on muuttunut epäedullisempaan suuntaan. Ympäristölainsäädäntö ja tulevat polttoaineen sekoitevelvollisuudet myös laivoilla asettavat käytetylle polttoaineelle ja alukselle rajoituksia, jotka vaikuttavat suoraan reitin kannattavuuteen. Itämeren alueen turvallisuuspoliittinen tilanne on muuttunut riskialttiimmaksi Venäjän hybridivaikuttamisen ja Ukrainan drone-iskujen vuoksi. Tosin selvitystä tehtäessä tätä ei nähty varsinaisena esteenä liikenteen aloittamiselle. Matkustajapotentiaali Itä-Suomen alueella on vähentynyt taantuman ja Venäjän rajalle asetetun sulun vuoksi. Myöskään ei löydetty RoPax-alukselle sopivaa rahtia määrin kummaltakaan puolelta Suomenlahtea. Laivareitin tukirahoitusta selvitettäessä ei löydetty Suomen puolelta mahdollista rahoittajaa, vaikkakin sellaisia voi myöhemmin löytyä.
Edelliset tutkimukset eivät ole osoittaneet taloudellista kannattavuutta reitille. Työtä jatkettiin haastattelututkimuksena, ja kohteena olivat alueen kaupungit, toimijat, matkatoimistot, satamat, laivayhtiöt sekä soveltuvat yritykset. Myös Viron puolella tehtiin laaja haastattelukierros, jossa oli mukana Itä-Viron alueen toimijoita, kaupunkien sekä satamien johtoa, Puolustusvoimat sekä matkatoimistojen edustajat.
Tuloksena on, että tilanne on muuttunut epäedullisempaan suuntaan. Ympäristölainsäädäntö ja tulevat polttoaineen sekoitevelvollisuudet myös laivoilla asettavat käytetylle polttoaineelle ja alukselle rajoituksia, jotka vaikuttavat suoraan reitin kannattavuuteen. Itämeren alueen turvallisuuspoliittinen tilanne on muuttunut riskialttiimmaksi Venäjän hybridivaikuttamisen ja Ukrainan drone-iskujen vuoksi. Tosin selvitystä tehtäessä tätä ei nähty varsinaisena esteenä liikenteen aloittamiselle. Matkustajapotentiaali Itä-Suomen alueella on vähentynyt taantuman ja Venäjän rajalle asetetun sulun vuoksi. Myöskään ei löydetty RoPax-alukselle sopivaa rahtia määrin kummaltakaan puolelta Suomenlahtea. Laivareitin tukirahoitusta selvitettäessä ei löydetty Suomen puolelta mahdollista rahoittajaa, vaikkakin sellaisia voi myöhemmin löytyä.