Ympäristövastuun rooli lastenvaatehankinnoissa: Vainio Clothing Oy
Vilen, Meiju (2024)
Vilen, Meiju
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101526470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101526470
Tiivistelmä
Ilmastokriisi on nostanut tekstiiliteollisuuden ympäristövaikutukset entistä suurempaan keskusteluun kuluttajien ollessa yhä tietoisempia alan ympäristöhaasteista. Tietoisuuden kasvaminen on johtanut siihen, että yhä useammat kuluttajat kiinnittävät huomiota yritysten ympäristövastuullisuuteen ostopäätöksentekohetkellä. Yritykset ovat reagoineet tähän vahvistamalla vastuullisuusviestintäänsä, mistä on seurannut se, että kuluttajat saattavat kohdata viherpesun riskejä, kun vastuullisuusväitteet eivät vastaa todellisuutta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kuluttajat suhtautuvat tekstiiliteollisuuden ympäristövaikutuksiin ja yritysten ympäristövastuullisuuteen lastenvaatehankinnoissa ja, miten tietoa voidaan hyödyntää eri asiakassegmenteille viestiessä. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin ympäristövastuun käsitettä ja sen soveltamista vaatetusalalla, kestävää kuluttamista sekä vastuullisuusviestinnän keinoja.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Vainio Clothing Oy, suomalainen lastenvaatebrändi, joka keskittyy kestäviin ja vastuullisesti valmistettuihin vaatteisiin. Yritys valmistaa tuotteensa ekopuuvillasta ja kierrätetystä puuvillasta, ja se panostaa vaatteiden pitkäikäisyyteen tarjoamalla korjaus- ja kierrätyspalveluja. Vainion tuotteet valmistetaan käsityönä Suomessa, mikä minimoi materiaalihukan ja tukee kiertotaloutta. Toimeksiannon tavoitteena on kehittää viestintää, jotta kuluttajat ymmärtäisivät muun muassa ympäristövastuullisten vaatteiden taloudelliset hyödyt pitkällä aikavälillä.
Menetelmällisesti tutkimus hyödynsi monimenetelmäistä lähestymistapaa, jossa yhdistyivät kvantitatiivinen kyselytutkimus ja kvalitatiiviset teemahaastattelut. Tämä mahdollisti syvällisemmän ymmärryksen kuluttajien asenteista ja käyttäytymisestä.
Keskeiset tulokset osoittavat, että vaikka ympäristövastuullisuus on tärkeä tekijä, sen vaikutus käytännön ostopäätöksiin on rajallista. Kuluttajilla on tieto tekstiiliteollisuuden ympäristövaikutuksista, mutta he eivät usein aktiivisesti tutki yritysten vastuullisuustietoja ennen ostopäätöstä. Hinta ja käytännöllisyys vaikuttavat merkittävästi ostopäätöksiin ympäristövastuun jäädessä usein toissijaiseksi. Kuluttajat arvostavat vastuullisuutta ideologisella tasolla, mutta käytännön päätöksissä hinnan ja tuotteen kestävyyden tekijät voivat ylittää vastuullisuuteen liittyvät näkökulmat. Tämän vuoksi vastuullisuusviestinnän on oltava selkeää, läpinäkyvää ja luotettavaa, jotta se voi aidosti ohjata kuluttajia päätöksenteossa. Vastuullisuusviestinnän on oltava kohdennettua eri asiakassegmenteille ja tarjottava selkeää ja saavutettavaa tietoa tuotteen elinkaaresta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kuluttajat suhtautuvat tekstiiliteollisuuden ympäristövaikutuksiin ja yritysten ympäristövastuullisuuteen lastenvaatehankinnoissa ja, miten tietoa voidaan hyödyntää eri asiakassegmenteille viestiessä. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin ympäristövastuun käsitettä ja sen soveltamista vaatetusalalla, kestävää kuluttamista sekä vastuullisuusviestinnän keinoja.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Vainio Clothing Oy, suomalainen lastenvaatebrändi, joka keskittyy kestäviin ja vastuullisesti valmistettuihin vaatteisiin. Yritys valmistaa tuotteensa ekopuuvillasta ja kierrätetystä puuvillasta, ja se panostaa vaatteiden pitkäikäisyyteen tarjoamalla korjaus- ja kierrätyspalveluja. Vainion tuotteet valmistetaan käsityönä Suomessa, mikä minimoi materiaalihukan ja tukee kiertotaloutta. Toimeksiannon tavoitteena on kehittää viestintää, jotta kuluttajat ymmärtäisivät muun muassa ympäristövastuullisten vaatteiden taloudelliset hyödyt pitkällä aikavälillä.
Menetelmällisesti tutkimus hyödynsi monimenetelmäistä lähestymistapaa, jossa yhdistyivät kvantitatiivinen kyselytutkimus ja kvalitatiiviset teemahaastattelut. Tämä mahdollisti syvällisemmän ymmärryksen kuluttajien asenteista ja käyttäytymisestä.
Keskeiset tulokset osoittavat, että vaikka ympäristövastuullisuus on tärkeä tekijä, sen vaikutus käytännön ostopäätöksiin on rajallista. Kuluttajilla on tieto tekstiiliteollisuuden ympäristövaikutuksista, mutta he eivät usein aktiivisesti tutki yritysten vastuullisuustietoja ennen ostopäätöstä. Hinta ja käytännöllisyys vaikuttavat merkittävästi ostopäätöksiin ympäristövastuun jäädessä usein toissijaiseksi. Kuluttajat arvostavat vastuullisuutta ideologisella tasolla, mutta käytännön päätöksissä hinnan ja tuotteen kestävyyden tekijät voivat ylittää vastuullisuuteen liittyvät näkökulmat. Tämän vuoksi vastuullisuusviestinnän on oltava selkeää, läpinäkyvää ja luotettavaa, jotta se voi aidosti ohjata kuluttajia päätöksenteossa. Vastuullisuusviestinnän on oltava kohdennettua eri asiakassegmenteille ja tarjottava selkeää ja saavutettavaa tietoa tuotteen elinkaaresta.