”Eihän se ole kiveen hakattu” Päiväkodin johtajien näkemyksiä varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta Kajaanissa
Malinen, Teemu; Väyrynen, Maarit (2024)
Malinen, Teemu
Väyrynen, Maarit
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101626501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101626501
Tiivistelmä
Suomessa varhaiskasvatus on muokkautunut pitkän prosessin avulla. Muutokset ovat mukailleet lakien ja asetusten sykliä. Uusi varhaiskasvatuslaki L 540/2018 astuu siirtymäaikojen jälkeen voimaan 2030. Samainen laki poisti sosionomilta varhaiskasvatuksen opettajan pätevyyden luoden uuden tehtävänkuvan, varhaiskasvatuksen sosionomi. Varhaiskasvatuksen sosionomi on uuden lain mukainen nimike ammattikorkea-koulusta valmistuneelle varhaiskasvatuksen ammattilaiselle. Opinnoissa on oltava vähintään 60 opintopistettä varhaiskasvatusta sekä opinnäytetyön on liityttävä varhaiskasvatukseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Kajaanin kunnallisten päiväkodin johtajien mielipiteitä varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta. Teoreettinen viitekehys rakentuu kahden keskeisen käsitteen ympärille. Ne ovat varhaiskasvatus ja varhaiskasvatuksen sosionomi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa teemahaastattelimme kolmella eri kerralla yhteensä 11 päiväkodin johtajaa. Tulokset analysoimme sisältöanalyysin avulla.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää niin Kajaanin varhaiskasvatus kuin muutkin tämän aiheen ympärillä toimivat. Tuloksista käy ilmi, että Kajaanin kunnallisten päiväkodin johtajat näkevät varhaiskasvatuksen sosionomin olevan varhaiskasvatuksessa se, joka tukee vanhempia vanhemmuudessaan ja ohjaa heitä mahdollisten palvelujen piiriin. Varhaiskasvatuksen sosionomi on mukana moniammatillisessa tiimissä tukemassa tuentarpeen omaavia lapsia. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että päiväkotien johtajat näkevät varhaiskasvatuksen sosionomille kuuluvan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten kotouttamisen varhaiskasvatukseen lisäten näin maahanmuuttajien osallisuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Kajaanin kunnallisten päiväkodin johtajien mielipiteitä varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta. Teoreettinen viitekehys rakentuu kahden keskeisen käsitteen ympärille. Ne ovat varhaiskasvatus ja varhaiskasvatuksen sosionomi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa teemahaastattelimme kolmella eri kerralla yhteensä 11 päiväkodin johtajaa. Tulokset analysoimme sisältöanalyysin avulla.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää niin Kajaanin varhaiskasvatus kuin muutkin tämän aiheen ympärillä toimivat. Tuloksista käy ilmi, että Kajaanin kunnallisten päiväkodin johtajat näkevät varhaiskasvatuksen sosionomin olevan varhaiskasvatuksessa se, joka tukee vanhempia vanhemmuudessaan ja ohjaa heitä mahdollisten palvelujen piiriin. Varhaiskasvatuksen sosionomi on mukana moniammatillisessa tiimissä tukemassa tuentarpeen omaavia lapsia. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että päiväkotien johtajat näkevät varhaiskasvatuksen sosionomille kuuluvan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten kotouttamisen varhaiskasvatukseen lisäten näin maahanmuuttajien osallisuutta.