Kehittyminen käyttövaltuushallinnan asiantuntijan työtehtävissä
Rissanen, Riku (2024)
Rissanen, Riku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101726529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101726529
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurattiin ajanhallinnan, tehokkuuden ja työssä tarvittavien tietojen ja taitojen kehittymistä käyttövaltuushallintatiimin ICT-asiantuntijana suomalaisessa IT-, talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita tuottavassa yrityksessä. Päiväkirjaosuuden kesto oli yhteensä 13 työviikkoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli raportointijakson aikana löytää haasteita prosesseista ja etsiä työn sujuvoittamiseen vaikuttavia tekijöitä ja parantaa työn laatua Lean-ajattelun ja ajanhallintatyökalujen avulla.
Raportointijakson työtehtävät olivat käyttäjätunnusten ja käyttöoikeuksien hallinta ja näihin liittyvät ICT-tuen tehtävät sekä identiteetinhallintajärjestelmän pääkäyttäjän tehtävät. Päiväkirjaraportoinnin aikana identiteetinhallintajärjestelmän migraatioprojekti oli edennyt uuden järjestelmän käyttöönottovaiheeseen vaikuttaen keskeisesti järjestelmän pääkäyttäjän työtehtäviin. Raportointi kohdennettiin kuvaamaan tärkeimpiä työtehtäviä ja osaamisen kehittymistä arvioitiin viikoittaisilla viikkoanalyyseillä. Viikkoanalyyseissä arvioitiin työn tekemiseen liittyvien omien toimintamallien tehokkuutta ja ajanhallintaa ja tuotiin esille ilmenneitä haasteita työtehtävissä.
Seurantajakson aikana havaittiin kehittymistä työtehtäviin liittyvien tietojen lisääntymisessä, työtehtävien priorisoinnissa, delegoinnissa ja työpäivän jäsentelyssä, mikä vaikutti tehokkuuteen. Haasteita havaittiin perehdytyksessä, viestintäkäytänteissä, tiimityöskentelyssä, prosessien automatisoinnissa ja dokumentaatiossa, joihin on esitetty kehitysehdotuksia.
Raportointijakson työtehtävät olivat käyttäjätunnusten ja käyttöoikeuksien hallinta ja näihin liittyvät ICT-tuen tehtävät sekä identiteetinhallintajärjestelmän pääkäyttäjän tehtävät. Päiväkirjaraportoinnin aikana identiteetinhallintajärjestelmän migraatioprojekti oli edennyt uuden järjestelmän käyttöönottovaiheeseen vaikuttaen keskeisesti järjestelmän pääkäyttäjän työtehtäviin. Raportointi kohdennettiin kuvaamaan tärkeimpiä työtehtäviä ja osaamisen kehittymistä arvioitiin viikoittaisilla viikkoanalyyseillä. Viikkoanalyyseissä arvioitiin työn tekemiseen liittyvien omien toimintamallien tehokkuutta ja ajanhallintaa ja tuotiin esille ilmenneitä haasteita työtehtävissä.
Seurantajakson aikana havaittiin kehittymistä työtehtäviin liittyvien tietojen lisääntymisessä, työtehtävien priorisoinnissa, delegoinnissa ja työpäivän jäsentelyssä, mikä vaikutti tehokkuuteen. Haasteita havaittiin perehdytyksessä, viestintäkäytänteissä, tiimityöskentelyssä, prosessien automatisoinnissa ja dokumentaatiossa, joihin on esitetty kehitysehdotuksia.