Ennakoiva työ opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä : koulutus toisen asteen opettajille
Kolttola, Eeva (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101626494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101626494
Tiivistelmä
Toisen asteen opiskelijoiden kokemat mielenterveyden ja jaksamisen haasteet ovat lisääntyneet viime vuosina selvästi. Alkoholin käyttö ja tupakointi ovat vähentyneet, mutta nuuskan ja sähkösavukkeiden käyttö lisääntynyt. Opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiselle on siis selkeä tarve. Tässä opinnäytetyössä kuvataan järjestötoimijoiden ja ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteistä kehittämisprosessia, jonka tarkoituksena oli tuottaa ammatillinen täydennyskoulutuskurssi opetushenkilöstölle ennakoivan työn merkityksestä opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä sekä antaa heille konkreettisia välineitä työn tekemiseen oppilaitoksissa. Tavoitteena oli saada monialaisella yhteistyöllä aikaan monipuolinen ja ajantasainen hyvinvoinnin edistämisen koulutussisältö sekä kehittää järjestöjen ja ammatillisen opettajakorkeakoulun välistä yhteistyötä. Yhteistyökumppaneina kehittämistyössä toimivat Haaga-Helian ammatillinen opettajakorkeakoulu, Nyyti ry, Nuorten mielenterveysseura - Yeesi ry sekä Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön teoreettinen viitekehys muodostui terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen määritelmistä sekä mielenterveyden edistämisen ja ehkäisevän päihdetyön lähtökohdista. Työn taustoittamiseksi esiteltiin myös sosiaalipedagogiikan perusajatuksia ja moniammatillisen yhteistyön käsite. Menetelmällisesti opinnäytetyössä hyödynnettiin toimintatutkimuksen viitekehykseen sijoittuvaa suunnittelututkimusta ja oppimisen muotoilua. Opinnäytetyön materiaalina hyödynnettiin kurssille tuotettuja materiaaleja sekä osallistujien antamaa palautetta ja toteuttajien itsearviointia.
Osallistujat antoivat kurssista hyvää palautetta ja yhteistyökumppanit olivat tyytyväisiä yhteistyöhön ja toteutukseen. Tätä opinnäytetyötä varten laadittiin kuvaus toteutetun kurssin kulusta sekä pedagoginen käsikirjoitus kurssin rakenteesta. Pedagogisen käsikirjoituksen laatiminen on opetusmaailmassa vakiintunut ja hyväksi havaittu käytäntö ja selkeytti myös tämän kurssin kokonaisuutta. Keskeisintä oli kuitenkin eri organisaatioiden välisen moniammatillisen yhteistyön osallistujilleen tuottama hyöty ja lopputuloksen, eli koulutussisällön, laatu. Tässä opinnäytetyössä kuvattu yhteistyö ja koulutuksen toteutus voinee toimia jatkossa mallina vastaavanlaista yhteistyötä suunnitteleville.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön teoreettinen viitekehys muodostui terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen määritelmistä sekä mielenterveyden edistämisen ja ehkäisevän päihdetyön lähtökohdista. Työn taustoittamiseksi esiteltiin myös sosiaalipedagogiikan perusajatuksia ja moniammatillisen yhteistyön käsite. Menetelmällisesti opinnäytetyössä hyödynnettiin toimintatutkimuksen viitekehykseen sijoittuvaa suunnittelututkimusta ja oppimisen muotoilua. Opinnäytetyön materiaalina hyödynnettiin kurssille tuotettuja materiaaleja sekä osallistujien antamaa palautetta ja toteuttajien itsearviointia.
Osallistujat antoivat kurssista hyvää palautetta ja yhteistyökumppanit olivat tyytyväisiä yhteistyöhön ja toteutukseen. Tätä opinnäytetyötä varten laadittiin kuvaus toteutetun kurssin kulusta sekä pedagoginen käsikirjoitus kurssin rakenteesta. Pedagogisen käsikirjoituksen laatiminen on opetusmaailmassa vakiintunut ja hyväksi havaittu käytäntö ja selkeytti myös tämän kurssin kokonaisuutta. Keskeisintä oli kuitenkin eri organisaatioiden välisen moniammatillisen yhteistyön osallistujilleen tuottama hyöty ja lopputuloksen, eli koulutussisällön, laatu. Tässä opinnäytetyössä kuvattu yhteistyö ja koulutuksen toteutus voinee toimia jatkossa mallina vastaavanlaista yhteistyötä suunnitteleville.