Luksus majoitustoiminnassa : case hotelli St. George
Anttinen, Leevi (2024)
Anttinen, Leevi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101826537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101826537
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin luksukseen majoitustoiminnassa ja erityisesti luksushotelli St. Georgessa. Työssä selvitettiin, minkälaista luksus on, mitä se tarkoittaa ja miten se ilmenee hotellin toiminnassa.
Opinnäytetyö koostettiin teoriaosuudesta, kyselystä vastaanoton työntekijöille sekä kyselyn vastauksista ja johtopäätöksistä. Teoriaosuudessa esiteltiin hotelli St. George, hotellien laatuluokittelu, luksuksen käsitys Suomessa ja luksuksen merkitys vieraanvaraisuusalalla ja majoitustoiminnassa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka tehtiin Google Forms -kyselyllä, johon vastasi seitsemän henkilöä hotelli St. Georgen vastaanotosta.
Kyselyn avulla saatiin selville, että hotelli St. Georgen vastaanoton työntekijät tuntevat hyvin hotellin palvelut ja sen luksuselementit. Haastattelujen perusteella hotellin työntekijät kokevat työskentelevänsä luksushotellissa ja tietävät, mitä heiltä odotetaan.
Haastatteluista selvisi lisäksi, että luksus näkyy hotellissa pienissä yksityiskohdissa, laadukkaassa ja viimeistellyssä ulkomuodossa, sisustuksessa, arkkitehtuurissa ja taidekokoelmissa.
Työn tuloksena saatiin hyvä ymmärrys luksuksen olemuksesta ja sen merkityksestä hotellissa. Jatkossa tietämystä luksuksesta tulisi lisätä perehdyttämisen ja koulutuksen kautta.
Opinnäytetyö koostettiin teoriaosuudesta, kyselystä vastaanoton työntekijöille sekä kyselyn vastauksista ja johtopäätöksistä. Teoriaosuudessa esiteltiin hotelli St. George, hotellien laatuluokittelu, luksuksen käsitys Suomessa ja luksuksen merkitys vieraanvaraisuusalalla ja majoitustoiminnassa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka tehtiin Google Forms -kyselyllä, johon vastasi seitsemän henkilöä hotelli St. Georgen vastaanotosta.
Kyselyn avulla saatiin selville, että hotelli St. Georgen vastaanoton työntekijät tuntevat hyvin hotellin palvelut ja sen luksuselementit. Haastattelujen perusteella hotellin työntekijät kokevat työskentelevänsä luksushotellissa ja tietävät, mitä heiltä odotetaan.
Haastatteluista selvisi lisäksi, että luksus näkyy hotellissa pienissä yksityiskohdissa, laadukkaassa ja viimeistellyssä ulkomuodossa, sisustuksessa, arkkitehtuurissa ja taidekokoelmissa.
Työn tuloksena saatiin hyvä ymmärrys luksuksen olemuksesta ja sen merkityksestä hotellissa. Jatkossa tietämystä luksuksesta tulisi lisätä perehdyttämisen ja koulutuksen kautta.