Perustettavan koira-alan yrityksen kannattavuus
Aalto, Hanna (2024)
Aalto, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101926559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101926559
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida oman koira-alan yrityksen perustamista kannattavuuden näkökulmasta. Koira-alan yritystoiminta valikoitui opinnäytetyön aiheeksi, koska haluttiin selvittää kuinka paljon oman yrityksen perustaminen maksaisi ja minkälaisilla valinnoilla yritystoiminnasta saisi kannattavaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin benchmarking-menetelmää. Laadullista tutkimusta varten valittiin vertailtavaksi seitsemän koira-alan yritystä, joiden toimintaa tarkasteltiin yrityksistä kerätyn datan pohjalta. Vertailtavien yritysten tarkastelun pohjalta saatiin laadittua uudelle yritykselle arvio kuinka paljon asiakkaita käy eri vuoden- ja vuorokaudenaikoina, sekä kuinka paljon nämä ajat vaikuttavat hinnoitteluun.
Opinnäytetyössä arvioitiin kuinka paljon uuden yrityksen perustaminen maksaa, sekä kuinka paljon yritystoiminnasta syntyy menoja vuositasolla. Kvalitatiivisen tutkimuksen pohjalta saatiin laskettua uuden yrityksen kannattavuuden lukuja, kuten katetuottolaskelman mukainen voitto, kriittinen piste hinnastolle ja myytäville tunneille, sekä varmuusmarginaali.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uuden yrityksen perustamisen kulu- ja tulorakenne, kannattavuuden laskelmat, sekä hinnasto. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan edistää koira-alan yrityksen perustamista ja tuloksia voidaan hyödyntää yleisesti muidenkin saman alan yritystoimintojen perustamisvaiheessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin benchmarking-menetelmää. Laadullista tutkimusta varten valittiin vertailtavaksi seitsemän koira-alan yritystä, joiden toimintaa tarkasteltiin yrityksistä kerätyn datan pohjalta. Vertailtavien yritysten tarkastelun pohjalta saatiin laadittua uudelle yritykselle arvio kuinka paljon asiakkaita käy eri vuoden- ja vuorokaudenaikoina, sekä kuinka paljon nämä ajat vaikuttavat hinnoitteluun.
Opinnäytetyössä arvioitiin kuinka paljon uuden yrityksen perustaminen maksaa, sekä kuinka paljon yritystoiminnasta syntyy menoja vuositasolla. Kvalitatiivisen tutkimuksen pohjalta saatiin laskettua uuden yrityksen kannattavuuden lukuja, kuten katetuottolaskelman mukainen voitto, kriittinen piste hinnastolle ja myytäville tunneille, sekä varmuusmarginaali.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uuden yrityksen perustamisen kulu- ja tulorakenne, kannattavuuden laskelmat, sekä hinnasto. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan edistää koira-alan yrityksen perustamista ja tuloksia voidaan hyödyntää yleisesti muidenkin saman alan yritystoimintojen perustamisvaiheessa.